donderdag, november 08, 2012

La Guilde Culinaire - koken in kostuum

Aan etentjes in Montréal geen gebrek, een culinaire uitstap waar we zelf de handen uit de mouwen mochten steken, dat hadden we nog niet gehad. Tussen de lunch en het effectieve avondfeest trok ik met de verzamelde pers - een tot twee personen beperkte delegatie uit Europa, aangevuld met een handvol Amerikaanse bloggers en Canadese persluitjes - richting La Guilde Culinaire. Deze culinaire speeltuin van chef Jonathan Garnier is deels kookatelier, deels kookwinkel. Hoe dan ook een plaats waar foodies hun hart zonder zorgen  kunnen ophalen.

La Guilde Culinaire

Feit dat de kookworkshop plaatsvond vlak voor het grote event, de Stella World Draught Masters, bracht wel een klein ongemak met zich mee. Het koken zou geschieden in dezelfde kleren die je 's avonds zou dragen en die dresscode was Stella Artois Sophisticated ofte 'in kostuum'. Daar stonden we dan, netjes in kostuum / cocktailjurk, klaar om de workshop aan te vatten. Zo moet James Bond zich na een lange werkdag voelen dacht ik toen ik een blik wierp in de voor de gelegenheid aardig gepimpte spiegel.

in volledige kokstenue

Alvorens aan de slag te gaan was stond er een welkomstcocktail - wat geen pintje? - op de menu, eentje op basis van Hoegaarden, kruiden en citrus. Verfrissend maar terzelfdertijd ook redelijk gepeperd. Het pintje erna was dan ook meer dan welkom. Er volgden twee hapjes, een quiche met biermosselen en gedroogde eend met jam van zwarte bes en komijn. Daarna kregen we - al een geluk - een schort aangemeten en was het aan ons.

Een team mocht princess scallops schoonmaken, een kleine variant van de bij ons gekende Sint-Jakobsnootjes. Er werd gesneden dat het een lieve lust was - ui, radijsjes, een occasionele vinger - en ik was verantwoordelijk voor het 'pèler à vif' van de mandarijntjes, iets waarvoor ik hoogstpersoonlijk de nodige complimenten van de chef kreeg.

Van het voorgerecht onthoud ik vooral dat dat de kleine gepaneerde nootjes wel bijzonder smakelijk waren, iets wat ik thuis ook eens ga proberen als ik mits een gunstige wind wat 'petoncels' in mijn handen krijg. De gekonfijte varkensbuik viel ook in de smaak al deed de pastinaakpuree die we erbij krijgen me niet direct zin krijgen naar meer.  Ach, er zat nog een dessert aan te komen!

Princess scallops

Op en top Belgisch dat dessert trouwens. Speculaas, chocolade crème patissier en ijscrème op basis van bruine Leffe... een combinatie die wonderwel werkte al vond ik de speculaas een tikkeltje aan de harde kant. Mag je dat eigenlijk verwachten aan de andere kant van de wereld, dat ze iets net zo doen als thuis? En leg het ook maar uit aan die mensen, dat Sinterklaas - met zijn lange witte baard en rode outfit - in december speculaas voor de kindjes brengt en toch niet de Kerstman is. "What's his name? Santa Claus?" Gelukkig waren er nog pintjes!

Speculaas, ijs van bruine Leffe en chocolade crème patissier.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...