maandag, mei 25, 2015

Brasa, Contemporary Grill Cuisine - Knokke

In mijn column  voor Miles Magazine van maart was ik iets te voorbarig wat betreft de opening van het nieuwe Knokse restaurant Brasa. Tussen geplande en effectieve opening durft schijnbaar al eens speling te zitten. Maar kijk, Brasa - met als onderschrift Contemporary Grill Cuisine - is sinds half deze maand geopend. Reden genoeg om naar Knokke te karren? Ik dacht het wel.

Laten we Brasa vooral niet het kleine broertje van het in dezelfde straat gelegen Cuines 33 noemen. Oneerbiedig lijkt me dat, zoals appelen en peren vergelijken, ook al is er wel degelijk een connectie. 

De opstart van beide zaken heb ik op social media trouwens nauwgezet gevolgd. En ondanks het sinds zijn prille start op m'n wishlist staat werd Cuines 33 nog niet bezocht door team Coolinary. Als rechtgeaarde barbecueliefhebber - binnen 3 weken sta ik terug op het WK BBQ - onmiddellijk na opening maar werk gemaakt van een bezoek aan Brasa. Geen seconde betreurd!

Brasa Contemporary Grill Cuisine, Knokke

In onze zoektocht naar een parkeerplaats - mogen wij u 's middags de parking van het gemeentebestuur en 's avonds die van de Carrefour aanraden - viel de stijlvolle gevel onmiddelijk op. Een donker pand dachten we maar eenmaal binnen bleek niets minder waar. De voortreffelijke inrichting houdt wat ons betreft het midden tussen een 'upscale diner' en de betere cocktailbar. Toegankelijk, maar met oog voor zowel detail als finesse!

Brasa Contemporary Grill Cuisine, Knokke

Valt aan tafel onmiddellijk op, het ronduit prachtige bestek en de vaatdoek welke dienst doet als serviette, beiden voorzien van het strakke huislogo. Een handeltje in deze hebbedingen dringt zich op, ondergetekende belooft plechtig uw eerste klant te zijn. Een tip, gewoon doen!

Tevens terug te vinden op tafel, een bordje met een hemelse auberginedip en krokant lekkers om de dip mee op te lepelen. Tip twee, die auberginedip in potjes in eerdervernoemd handeltje aan de man brengen. Verkoopt als zoete broodjes!


Ongeschreven regel in de wereld van de betere grillrestaurants in ons land - denk Elckerlijc en Carcasse - de menukaart is zonder enige  uitzondering opgesteld als ware het een krant met een bijzonder oog voor fijne lettertypes.

Naast een ruim aanbod gin & tonic krijgen ook bourbon  en cocktails een prominent plaatsje op de voorpagina van de 'Brasa Daily', waaruit wij een 'Dark & Stormy' en een 'Horses Neck' kiezen. Ginger is the new tonic indeed!

Brasa Contemporary Grill Cuisine, Knokke - Dark & Stormy

Niet alleen het interieur in Brasa is toegankelijk, ook de kaart. Zo kost een lunchmenu op weekdagen (voor- en hoofdgerecht) slechts 24 euro. Lunch je liever iets rijkelijker, dan kun je zonder problemen je hart ophalen in de meer dan uitgebreide kaart.

Mijn disgenoot liet zich verleiden tot de 'spicy grilled gambas' met een begeleidend slaatje van avocado om de potente portie pit te counteren. Zelf ging ik overstag voor het 'gegrild en gelakt Baambrugs buikspek' dat tot mijn verbazing eerder lauw geserveerd werd. Mooi gelakt, zalig van smaak en perfect in combinatie met de groentjes in fijne julienne, dat wel.



Dat Sid Frisjes zijn restaurantgezelschap goed weet te kiezen mag duidelijk wezen. Doorgaans word ik geflankeerd door een ravissante schone die ik mijn wederhelft mag noemen, maar die gaf verstek wegens nakende examens. Een rasechte vleeseter als doublure dan maar, kan je niets verkeerd mee doen in een grill restaurant. Zijn keuze was alvast snel gemaakt!

Zorgvuldig tot in de perfectie gegrild 'Hereford rund' voor de carnivoor, crisp aan de buitenkant en verder botermals en vol van smaak. Niets dan lachende gezichten aan onze tafel. Van contentement omdat dit een puik stuk vlees was, maar ook omdat ik wat onwennig op mijn stoel zat te schuifelen met een 'slabbetje' aan .

Brasa Contemporary Grill Cuisine, Knokke - Hereford rund
  
Een slabbetje? Zeg gerust een flink uit de kluiten gewassen vaatdoek! Bestel je een halve kreeft op restaurant, dan is dit  lachwekkende 'ongemak' iets waar je door moet. 'Louisiane Style Lobster, gegrilde groene asperges en Patati Canari', een feest voor de smaakpapillen. Ziltzoete kreeftvlees rijkelijk genapeerd met een spicy dressing, krokant gegrilde asperges met romesco en aardappeltjes in zout gegaard. Killer flavours, niet voor watjes!

Brasa Contemporary Grill Cuisine, Knokke - Louisiana Lobster

Aan een dessert waren we eerlijk gezegd niet toe maar als je tijdens de volledige lunch vanuit je ooghoeken die heerlijke ananassen aan het spit ziet draaien, dan kan je toch niet anders dan bestellen, niet? Een bordje dessertplezier om te delen dan maar. De  zoute karamel gegrilde ananas werd geserveerd met een bolletje vanille-ijs en baba au rhum en is absoluut een dessert dat je geproefd moet hebben. Fantastisch, en dan ben ik het niet eens zo op ananas begrepen.


Deborah Hellburg en Maurice De Jaeger hebben hun start in het mondaine Knokke niet gemist. Een prachtige zaak waar zowel de kleine als de goed gevulde beurs aan zijn trekken komt. Visueel aantrekkelijk, correcte bediening en op het bord niets dan topkwaliteit. Ik kijk al uit naar een volgend bezoek. Kwestie van me die zwartpootkip meester te maken. Brasa, Contemporary Grill Cuisine is zonder meer een restaurant dat vonken geeft. Een aanrader!

Smedenstraat 57
8300 Knokke


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...