dinsdag, september 09, 2014

Restaurant St Joseph - Turnhout

Nu mag ik op gezette tijden al eens mijn benen onder tafel schuiven in restaurants overal ten lande, de etablissementen in het Turnhoutse durf ik al eens schromelijk over het hoofd te zien. Restaurant St Joseph op de Turnhoutse Grote Markt bijvoorbeeld. Ware het niet dankzij de invitatie van een lokale foodtrucker, dan was ik er misschien wel nooit geweest. En eerlijk, dat zou een beetje jammer zijn!
 
Het interieur van het gerenoveerde pand ademt de sfeer van de betere Parijse bistro en moet in niets onderdoen voor de statige poort en dito gevel. Een gevel dus die ik tot op het moment van mijn bezoek steeds links liet liggen.
 
Terwijl er gemoedelijk gedronken werd van onze aperitief bekeken we de kaart met daarop een duidelijk voorkeur voor de Vlaamse keuken. Wat het voorgerecht betrof was enige twijfel alvast niet aan de orde. Doel van het bezoek was immers de huisbereide garnaalkroketten te proeven. Twee mooie kroketten, gefrituurde krulpeterselie en een stuk citroen... meer moet dat soms niet zijn!

Restaurant St Joseph, Turnhout - Huisbereide garnaalkroketten
 
Nu weet ik dat ze bij St Joseph gekend zijn voor hun flinke stukken gerijpt vlees, als er varkenswangetjes op de kaart staan laat ik me daar graag toe verleiden. Toen we vijf jaar geleden met het barbecueteam 'stoverij van  varkenswangen met Turnhoutse Tripel' verkochten op een wedstrijd moest je de mensen echt overtuigen van het gegeven wangetjes. Gelukkig is het nu beter gesteld met 's mens tolerantie ten opzichte van minder gekende stukken 'beest'.
 
Soit, ik had me aan een stoverij van varkenswangen verwacht, maar niets was minder waar. Mooie stukken rijkelijk 'gelakte varkenswangen, fijne stukken geglaceerde wortelen en enkele quenelles puree' en dit alles netjes gepresenteer. Nee, dit had ik niet zien aankomen. Een absolute winner!


Restaurant St Joseph
Grote Markt 13
2300 Turnhout
T - 0486 22 10 27
info@restaurant-stjoseph.be

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...