vrijdag, juni 06, 2014

Makreelmousse met hangop van yoghurt

Of ik mezelf niet geroepen voelde om voor 20 dames op een vrijgezellenfeestje te koken, die vraag kreeg ik onlangs voorgeschoteld. Eenmaal duidelijk dat er van mij geen stripact verwacht werd en ik bijgevolg mijn broek mocht aanhouden, besloot ik de uitdaging aan te gaan. Voor de zekerheid wel even de wederhelft als commis / chaperone ingeschakeld, je weet maar nooit.

Later op de avond zou er nog gedanst worden op Radio Modern, dus als het even kon daar graag rekening mee houden. Cocktails, knabbels, een passend retro buffetje - asperges à la flamande, balletjes in tomatensaus of met kriekjes, een ceasars salad ... - een dessertje, het passeerde allemaal de revue. De geruchten in de  licht luidruchtige wandelgangen waren eensluidend positief en zo hebben we het graag. Zelf was ik nogal content van onderstaand gerechtje, 'makreelmousse met hangop'.

Makreelmousse met hangop van yoghurt, mosterdzaad en groentenbrunoise
 
Een simpel gerechtje, zoveel is duidelijk, maar wel eentje dat op verschillende niveaus speelt. Het rokerige van de makreel komt overduidelijk terug in de mousse, de rode biet geeft de hangop niet alleen een fijne kleur maar ook een aardse smaak, de brunoise van sjalot, venkel en groene appel is tegelijkertijd fris, pittig en knapperig en het mosterdzaad zorgt voor een aangenaam verrassende toets. Makkelijk voor te bereiden en deftig van smaak, meer moet dat niet zijn!
 
Voor de makreelmousse => gerookte makreel, mascarpone, limoensap, peper
Voor de hangop => yoghurt, gegaarde rode biet

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...