vrijdag, februari 07, 2014

Mijn Pop-Up Restaurant - Wat, wie en waar!

Met de start van het reeds lang aangekondigde televisieprogramma ‘Mijn Pop-Up Restaurant’ in zicht – vanaf 4 maart op VTM – willen wij bij Coolinary wel even de moeite doen om een tipje van de sluier te lichten. Het grote wie, wat en waar zeg maar! Dat de immer ravissante Evi Hanssen niemand minder dan Sergio Herman aan haar zijde krijgt stond in de sterren geschreven. Maar Sergio gaat niet alleen als jury aan de slag gaat, hij krijgt het gezelschap van twee minder gekende bekende Vlamingen.
 
De Iraanse Sepideh Sedaghatnia kent u ongetwijfeld als de geheel uit charisma en vakkundigheid opgetrokken sommelière van twee-sterrenrestaurant ’t Zilte. Haar focus zal voornamelijk liggen op het zaalgebeuren en de dranken. De van kunst en design doordrongen Gentenaar Max Borka zal van zijn kant waken over de concepten van de verschillende pop-up restaurants. Enkel nog een rits kandidaten en een stuk of vijf gaststeden en we kunnen beginnen.



Mijn Pop-Up Restaurant

Wie: Noémie en Jeremy
Waar: Antwerpen, Koningin Astridplein

Noémie en Jeremy strijken met hun pop-up restaurant neer op het recentelijk vernieuwde Koningin Astridplein aan het majestueuze station van Antwerpen. Met de trein, de tram, de bus, de taxi of de ‘Velo’ - Halve Neuro Halve Neuro - raak je zonder enig probleem ter plaatse, een slechte bereikbaarheid mag alvast niet als excuus gelden. Indien hun concept erin zou bestaan zich volledig toe te leggen op de catering voor de beestjes van de nabijgelegen Antwerpse zoo dan draaien ze zonder enig twijfel de hoogste recette. Weet echter wel dat leeuwen, olifanten, slangen en dergelijk niet direct zo behendig zijn in het versturen van sms’jes, iets waar één en ander uiteindelijk allicht toch vanaf zal hangen.

Famous first words van Jeremy & Noémie: “Hoewel we alle twee nog vrij jong zijn, dromen we er van om ooit een eigen zaak uit de grond te stampen waarin we ons eigen ding kunnen doen. Via Mijn Pop-uprestaurant! hopen we al eens van deze droom te kunnen proeven. Met ons concept willen we vrij breed gaan, maar de bedoeling is dat mensen zich geen seconde vervelen. Vanaf het eerste moment dat ze binnenkomen, tot wanneer ze terug buitengaan: ze moeten er een leuke ervaring aan overhouden en niet enkel lekker gegeten hebben.”

Mijn Pop-Up Restaurant - Noèmie & Jeremy

Wie: Hanne en Jaro
Waar: Brussel, Muntplein

Als je weet dat het Muntplein pal aan het begin – of het einde, dat ligt er al aan waar u vertrekt – van de Brusselse Nieuwstraat ligt, tot nader order nog steeds de duurste straat op het Belgische ‘monopolybord’, dan weet u dat ook Hanne en Jaro niet om passanten verlegen zullen zitten. Heeft de Belgische hoofdstad een pop-up restaurant nodig om extra bezoekers te trekken? Allicht niet. Is het een aanvulling om de reeds aanwezige culinaire scene? Zeer zeker! Bijkomend voordeel is alvast dat Hanne en Jaro op slinkse wijze ook het Franstalige landsdeel voor zich kunnen winnen. Om van Eurocraten nog maar te zwijgen.

Famous first words van Hanne en Jaro: “In ons eigen pop-uprestaurant willen we voor een niet te klassiek concept kiezen, maar inzetten op kleine, verfijnde smaakbommetjes. Geen grote porties, maar verschillende kleine gerechtjes die wegsmelten in je mond. Als we daarmee de kijker kunnen overtuigen en de 100.000 euro in de wacht slepen, zal die geïnvesteerd worden in een eigen zaak. Een klein, gezellig restaurantje waarin we ons ding kunnen doen en waarin we originele gerechten kunnen presenteren: dat is onze ultieme droom.”

Mijn Pop-Up Restaurant - Jaro & Hanne

Wie: Maël en Stefanie
Waar: Gent, Woodrow Wilsonplein

Uit mijn mond zul je geen kwaad woord horen over de bijzonder fijne provinciehoofdstad die Gent is. Mijn veelvuldige bezoekjes hebben steevast een culinaire aanleiding en het aanbod om er gezellig te gaan ‘lekkerbekken’ is enorm. Om maar te zeggen dat het met de pop-up zaak van Stefanie en Maël twee kanten op kant. Een prachtige aanvulling op de fijne selectie etablissementen die Gent nu reeds rijk is of net dat rijke aanbod als niets ontziende concurrenten ervaren. Langs de andere kant, een volledig vrouwelijk koppel, dat is toch altijd een beetje scoren, niet?

Famous first words van Maël & Stefanie: “Wij zaten samen op de middelbare school en kennen elkaar dus al 8 à 10 jaar. Horeca is altijd een deel van ons leven geweest, en een eigen zaak beginnen is onze grote droom. In ons pop-up restaurant gaan we de lat sowieso hoog leggen. Ons concept? We stappen af van het ‘alledaagse restaurant’ en kiezen voor gezelligheid. Vooral het interieur zal een bijzondere twist hebben. Het zal speciaal zijn, het zal anders zijn, het zal funky zijn. En die lijn zal ook doorgetrokken worden naar de keuken.”

Mijn Pop-Up Restaurant - Maël & Stefanie

Wie: Deborah en Nathan
Waar: Capucienenplein, Hasselt

Deborah en Nathan hebben het getroffen met hun tijdelijke stek in ’s lands ‘Hoofdstad van de Smaak’. Hasselt is dan ook de ideale plaats in Limburg om een pop-up restaurant neer te poten, dat spreekt voor zich. Voordeel voor deze kandidaten is ongetwijfeld ook weer het door de anderen fel gevreesde ‘Limburggevoel’ dat altijd goed is voor een pak morele support. Niet dat ik me op basis van één enkele perstekst tot enig favoritisme laat verleiden maar toch, uitpakken met een concept waar desserts centraal staan, dan heb je mijn aandacht. Durf ik hier – dat is als de uitvoering top is – al over een mogelijke winnaar spreken?

Famous first words van Deborah en Nathan: “Deborah en ik zijn collega’s en werkten in een kledingzaak. We hebben allebei wel wat horecaervaring. Toen ik een half jaar in Hong Kong verbleef, heb ik er speciale restaurants leren kennen die enkel desserts serveren. Dus geen voor- of hoofdgerechten. Toen Deborah dit hoorde, was ze meteen dolenthousiast en besloot ze ons in te schrijven voor Mijn Pop-uprestaurant!. Heerlijke desserts, dat is dus ook het concept dat we in ons pop-uprestaurant willen hanteren en waarmee we het onderscheid willen maken”.

Mijn Pop-Up Restaurant  - Deborah & Nathan

Wie: Barbra en Stefaan
Waar: Schouwburgplein, Kortrijk

Kortrijk, ooit één keer geweest, een uurtje of drie. Een Engelse punkband van backingvocals en roadiediensten voorzien om vervolgens direct naar Gent te karren. Tot zover mijn band met de stad. Nu als uw voornaamste wapenfeiten een ‘sterrenmeisje’ en de kibbelende heren Van Quickenborne en De Clerck zijn, dan is het misschien hoog tijd dat de stad een fijn nieuw restaurant - ook al is het er eentje van de tijdelijke aard - als publiekstrekker krijgt toegewezen.

Famous first words van Barbra & Stefaan: “Omdat wij vier jaar lang samen een bed & breakfast hebben gerund, zijn we als koppel al sterk op elkaar ingespeeld. De oproep voor Mijn Pop-uprestaurant! kwam net op tijd, want sinds januari zijn we gestopt met onze zaak. De ideale kans om een nieuwe uitdaging aan te gaan. In ons pop-up restaurant willen we de pure keuken terugbrengen. Zonder streepjes, zonder schuimpjes. Echt de pure keuken in al z’n eenvoud. Onze ultieme droom is om binnen enkele jaren een goed draaiende zaak te hebben. Die 100.000 euro kan alvast een duwtje in de rug zijn.”

Mijn Pop-Up Restaurant - Stefaan & Barbra

Men laat weten dat u vooral de hashtag #VTMpopup mag gebruiken indien u zich twittergewijs over dit programma wenst uit te laten. Verder neem ik aan dat niemand er aanstoot aan neemt dat ik pop-up en restaurant weiger aan elkaar te schrijven.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...