donderdag, februari 13, 2014

Heimwee naar jaren '80 reclame!

Er was eens een tijd - commerciële televisie moest zijn intrede nog maken in België - dat mijn zus en ik aan het televisiescherm gekluisterd zaten tijdens de reclamefilmpjes. En dan om ter eerste raden welk product er werd aangeprezen. Zij won, ik won, ruzie... het kon alle kanten uit.

Denk ik daar nu aan terug, dan valt het me op dat er van die filmpjes bijzonder veel is blijven hangen. Stukken tekst bedoel ik dan, die tot een soort mythische status verheven werden. Een handvol woorden en iedereen wist over welk product het ging. Gouden tijden voor reclamemakers!

Zo blijft McDonalds voor mij na 25 jaar onlosmakelijk verbonden met dat ene jongetje die "Ze zei mijnheer tegen mij" wist te stamelen. Jeugdsentiment uit 1989!


En Jägermeister, die drink ik effectief  "alleen als ie ijs- en ijskoud is". Met de paplepel meegekregen. Dat zinnetje, niet de Jägermeister!



Hoe sterk die reclame erin zit mocht onlangs nog blijken toen ik in Albert Heijn voorbij een pot Heinz Sandwichspread wandelde. Nooit gegeten, maar het liedje uit het filmpje bleek ik na 30 jaar nog vlot van buiten te kennen. Voor de liefhebbers: "Ik hou van lekker fris, ik hou van lekker anders. Ik hou van lekker anders lekker fris. Ik hou van bruin. Ik hou van wit. Ik hou van brood waar fris op zit. Dus wat ik steeds op tafel zet is lekkere frisse sandwich spread." Opnieuw niet gekocht trouwens!


2 opmerkingen:

veerle zei

Jaaaah!
Ze zei meneer tegen me!!! Ook nog 'met blueband eten ze er goed van' en 'even Apeldoorn bellen'...
Ik ben meteen ook de sandwichspreadsong aan het meezingen!

Sarah zei

Man! Ik was VERSLAAFD aan Sandwichspread.

Een paar jaar geleden nog eens gekocht, maar dan bleek toch een iets minder grote fan. Maar nog altijd lekker, zo wat zurig met augurk. Jammie.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...