dinsdag, september 24, 2013

Vrienden van de Smaak - culinair plezier aan de Beddermolen

Vrienden van de Smaak, dat moet je een keertje gedaan hebben. Als het niet is voor het eten, de locatie of de ongedwongen sfeer, dan wel om het een keer meegemaakt te hebben. Uniek! Wij schoven maar wat gretig onze stoel onder de 40 meter lange tafel op het domein van de Beddermolen in Tongerlo, klaar voor opnieuw een avond oprecht plezier.

Vrienden van de Smaak - G.B. Shaw quote

Aperitieven in een voor de gelegenheid omgebouwde flink uit de kluiten gewassen stal, dat heeft iets. Iedereen gezellig opeen gepakt, dan voel je de koude niet. Herfstweer, dat heb je immers niet in de hand. Een sapje uit eigen tuin, of puur appelsap met braam van fruitdomein Trullingen, ook al had ik reeds een glaasje Campari in de hand, ik stond maar wat graag in de directe buurt van deze leuke handkar. Als foodtrucks bij mij opperste bewondering weten op te wekken, dan zo'n heerlijk rustieke handkar evenzeer. Praktisch, uitnodigend, leuk... er is er hier weer eentje aan het fantaseren!

Drankjes uit de tuin van Biet & Toon
 
Bij het aperitieven worden er doorgaans kleine hapjes geserveerd en bij Vrienden van de Smaak is dat niet anders. Een flinterdun 'haverkrokantje met mousse van kippenlever' en een 'minivenkel met ansjovis en crème fraîche' vielen mij te beurt. Wegens een blitsbezoek aan de eigenlijke molen heb ik het 'spek met dennenzout' jammerlijk gemist.
 
Echt zot was ik niet van die mousse van kippenlever, een te zurige smaak naar mijn goesting. Waar ik dan weer wel zonder enig probleem een kleine hoeveelheid van zou kunnen weglepelen was die ansjovis met crème fraîche. Heerlijk zout en toch fris, een combinatie even heerlijk als simpel. Dat ik daar nooit eerder ben opgekomen. Een eerste winnertje van de dag!
 
Haverkrokantje met mousse van kippenlever - Minivenkel, ansjovis, ...
 
Een rondleiding doorheen het domein, uiteraard weten wij dat te smaken. Een prestigieus pand met evenveel geschiedenis als mogelijkheden, het mocht niet verbazen dat de wederhelft aan de lippen van de gids hing.
 
Na het korte culturele en architectortische intermezzo waren we klaar om onze plaats aan de gigantische, feestelijk gedekte tafel in te nemen. Met zo'n honderdtwintig zitjes zou je denken dat er plaats genoeg was, al raakte de feestdis wel bijzonder snel gevuld. Met tafelgasten, maar ook met lekkers!
 
Als starter kregen we 'rauwe garnalen met een garnituur van mierikswortel en komkommer' met daarbij vers gebakken Trienenkant donker brood van de ambachtelijke bakkerij 'De Broodkruimel' uit Westerlo. Hemels zachte garnalen, frisse komkommer en de subtiel aanwezige scherpte van de mierikswortel, dat ging er vlot in. Net als die dikke sneden brood trouwens.

Voorgerecht - rauwe garnalen met komkommer

Of het ooit nog goed komt tussen mezelf en de rode biet? Een heel lange tijd heeft het er naar uit gezien dat het tussen ons niet echt klikte. Soms wel, maar heel vaak ook niet! En dan presenteren ze een fenomenale 'in zoutkorst en hooi gebakken rode biet met beenmergpijpen uit het bakhuis met lavas (maggikruid)'. Zonder enige twijfel de allerbeste rode biet die ik ooit gegeten heb. Mergpijpjes, ik heb me er altijd iets anders bij voorgesteld. Laten we zeggen dat ik daar nog niet van overtuigd ben.

Tussengerecht - in zoutkorst gebakken rode biet en mergpijpjes
Halverwege de menu, de ideale moment om chef van dienst Yannick van Aeken voor te stellen. Hij heeft voorlopig misschien nog geen 'household name' in eigen land, zijn staat van dienst liegt er alvast niet om. Tenzij jullie hier plots nog een Belg uit jullie mouw schudden die zo'n drie jaar aan de zijde van René Redzepi in Noma hebben gekookt natuurlijk. Ik dacht het niet!
 
Een simpele barbecue, deftige stukken rib-eye en een talentvolle chef, dat kan alleen maar flinke vonken geven. Het hoofdgerecht,  de 'rib-eye barbecue met wilde salade uit Ranst en bruine boter met vlierbessenkappertjes en hooigerookte aardappeltjes' stond er als een huis. Botermals vlees en aardappels zoals ik ze nog nooit gegeten heb. Heerlijk beetgaar en met een fantastisch vleugje gerookt hooi. Daarvoor neem ik met plezier mijn denkbeeldige hoed af!
 
Hoofdgerecht - barbecue rib-eye, hooigerookte aardappels, wilde salade
 
Eenmaal aan het dessert, dan nadert het einde. De sfeer die was losser dan bij aanvang en voor de allereerste keer in de geschiedenis van de Vrienden van de Smaak vliegen de 'Mexican waves' ons om de oren. Dank aan het jolige lokale gemeentebestuur, u zult het in 2014 ongetwijfeld weer geweldig doen.
 
Geen straffe toeren bij het dessert, gewoon een (h)eerlijk bordje met 'mousse van karnemelk met aardbeien van boer Menten uit Oever en lievevrouwebedstro'.  Een waardige afsluiter van een wondermooie avond.
 
Dessert - mousse van karnemelk met aardbeien en lievevrouwebedstro
Wat wij onthouden van deze prachtige avond is dat het concept Vrienden van de Smaak mensen dichter bij elkaar brengt, ongeacht leeftijd, afkomst of ideologie. Dat ook de locaties telkens weer even uniek als idyllisch zijn. En dat er verrekt goed gegeten kan worden! Vrienden van de Smaak, hopelijk volgend jaar opnieuw!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...