vrijdag, augustus 09, 2013

Johnnie Walker Double Black, tasting

Geen betere locatie om whisky te leren drinken dan het barre Ijsland. Een pluim op de hoed van de persoon die met dat idee op de proppen is gekomen want als er één ding is dat bij extreme vriestemperaturen smaakt, dan wel een glas hartverwarmende whisky. Zo'n negen maanden is dat avontuur inmiddels geleden en ik denk er nog vaak met veel plezier aan terug. Zoals dat met alles het geval is moet je whisky leren drinken, en met 'Brandambassador' Ewan Gunn hadden we de ideale leermeester.
 
Ewan Gunn - Brand Ambassador

Dat ik geen echte whiskydrinker was / ben bleek voor dit avontuur geen bezwaar, zolang ik me maar wou openstellen voor Johnnie Walker Double Black. En bij uitbreiding voor de rest van het gamma. Geen belerend vingertje van Gunn en geen capsones, wel een aangename, goed onderbouwde uitleg over het gamma van 'Jan Stappers'.  Wij walsten dat het een lieve lust was en verloren ei zo na onze neus in de heerlijk rokerige gloed die ons vanuit het glas tegemoet kwam.

Johnnie Walker - de neus van de kenner

 
Er werd tegen 100 per uur genoteerd: smaken, herkomst, proefnota's...  het internationale publiek waaronder ik mezelf mocht rekenen, hing aan de lippen van Ewan Gunn en luisterde gretig naar 's mans vertelsels. Diezelfde gretigheid was ook terug te vinden bij het proeven van de verschillende soorten whisky uit de Walker stal.  Red, Black, Double Black, Blue, Gold, Platinum... allemaal passeerden ze de revue.  Onmiskenbaar rokerig, stevig en intens! Als het op de Johnnie Walker Double Black aankwam was het proefpanel du jour het unaniem eens.

Johnnie Walker Double Black - proeven en noteren

Heerlijk tafelen, hoe gaat zoiets. Een glaasje wijn erbij en liefst een aangepast arrangement. Of bier, ook bijzonder hip tegenwoordig. En dan zijn er nog de zaken waar er verschillende verse sapjes geschonken worden. Een menu met aangepaste whisky, dat was voor mij wel de eerste keer. Gerookt vlees, een stukje rendier en zelfs bij chocolade... past perfect, zo mocht blijken.



Sterke zet van mezelf, zo na een tijdje terugblikken op een fijne driedaagse. Ik krijg zowaar zin in een glaasje. Die Platinum, die zou er nu wel ingaan.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...