maandag, januari 28, 2013

Lichtmis: tijd voor pannenkoeken

Zaterdag 2 februari is het Lichtmis en dat zal mij een worst wezen. Een 'feestdag' waarvan amper iemand de herkomst nog weet maar wel een beetje devoot pannenkoeken staat te bakken dat het een lieve lust is...toe maar. Des duivels zeg ik u, want het eten van pannenkoeken proberen te beperken tot één luttele feestdag - er zijn altijd slechte verstaanders - dat is een doodzonde. Pannenkoeken, dat is voor verjaardagsfeestjes, carnaval, luie zondagen of gewoon, zomaar.

Lichtmis dus, reden genoeg voor de mensen van Delhaize om mij middels een pannenkoekenpretpakket (zie foto) te bekeren tot het oud Christelijke gebruik van de pannenkoekenslag. Een mengkom met antislipbodem (10,95 €), zo'n handige suikerverdeler (9,59 €), een pakje vanillesuiker (0,64 €), een fles halfvolle melk (0,72 €) en een kg patisseriebloem (0,63 €). Uiteraard is het niet dat pretpakket ter waarde van 22,63 € dat me overstag heeft doen gaan voor deze post. Neen, het feit dat hier zowaar een openbaring gaat volgen, ongezien sinds de onthulling van de ware identiteit van Batman, dat is de echte reden!

Pannenkoekenpretpakket

In een ver verleden - lang voor ik mezelf al schertsend de barbecuegod van de kempen noemde - was ik zowat de pannenkoekenkoning van Turnhout. Opnieuw, een zelf toegedichte geuzennaam maar toch, wel verdiend. In 'Het Binnenhof' nam ik indien aanwezig naast de afwas namelijk ook de desserts voor mijn rekening en als er iets was dat er de deur uitvloog, dan waren het wel pannenkoeken. Zes pannetjes op het vuur en simultaan pannekoeken bakken, dat was geen 'eurigheid'!

Van diezelfde pannetjes staan er twee bij mij in de kast en eerlijk, je kan je geen betere wensen. Vergeet die regel dat de eerste pannenkoek altijd mislukt, dan doe je ofwel iets verkeerd of zijn je pannen niet veel waard. Misschien maar eens mijn geheimen prijsgeven!

Pannetje op het vuur, ready for action

Nodig: 200 gr bloem, 4 eieren, halve liter melk, 2 zakjes vanillesuiker (8 gr), 2 el kristalsuiker, scheutje arachideolie, scheutje bruiswater, extra arachideolie (om te bakken)

Doen:

- Bloem, eieren en suiker in een mengkom doen en al kloppend met een garde de melk toevoegen. Vervolgens een scheutje bruiswater toevoegen alsook de arachideolie*. Zeef het beslag om klontertjes te verwijderen*.

- Je pannetje op het vuur verwarmen en arachideolie toevoegen. De olie flink verwarmen en zodra deze lichtjes begint te roken weggieten in een potje*. Het nodige beslag toevoegen, een keertje rollen met de pan en deze op het vuur zetten. Met een palletmesje onmiddellijk de zijkantjes vrijsteken en zodra het beslag gestold lijkt met het palletmes je pannenkoek volledig losmaken en deze omdraaien. Dat mag met de nodige show!

- Met een beetje keukenpapier de arachideolie in het kommetje opdeppen en hiermee he pannetje insmeren. Op het vuur zetten en het hele proces herhalen tot al het beslag op is. Dit recep is goed voor zo'n 12 mooie flensjes. Eén ding is zeker, de pannenkoekenkroon zou mij lang niet misstaan!

Twaalf heerlijke flensjes!

De aandachtige lezer heeft ongetwijfeld enkele sterretjes zien staan bij het receptje. Niets mis met de normale manier van pannenkoeken maken, maar deze extra tips kunnen misschien wel eens het verschil maken. Laten we zeggen dat de koning er alvast bij zweert!

* Aangezien ik de pannenkoeken altijd (tenzij er iemand met een notenallergie aan de dis zit) met arachideolie bereid gaat er hiervan een scheutje in het beslag in plaats van boter!

* Bruiswater, je leest het goed! In 'Het Binnenhof' ging er steevast een scheutje in het beslag en daar ben ik - inmiddels zo'n 20 jaar later - nooit van afgeweken. Het resultaat? Luchtigere, minder dikke pannenkoeken.

* In een perfecte wereld zal je een mooi egaal beslag hebben als je vooraf je bloem zeeft maar eerlijk, voeg je melk iets te snel toe, klop te weinig en je hebt alsnog klontertjes. In plaats van de bloem zeef ik gewoon het beslag. Klontertjes fijnwrijven met de bolle kant van een lepel en je hebt geen verlies. Makkelijk zat.

* De truc met de olie! Waarom je mooi egaal deel om zeep helpen met een teveel aan olie. Eenmaal opwarmen in de pan, weggieten en vervolgens met keukenpapier in de pan deppen voor het volgende baksel. Werkt perfect, snel en zonder plakkende pannenkoeken.

Handig materiaal bij een pannenkoekenslag

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...