dinsdag, mei 08, 2012

Guacamole

Gegrilde tortillapuntjes, chili con carne en nu weer guacamole? 't Is dat ik beter weet, anders zou ik denken dat die hardnekkige hoest waar ik sinds enkele weken mee kamp wel eens de Mexicaanse griep kan zijn. Er lag nog een avocado in de keuken, ik wist dat er nog ergens tortilla's te vinden waren en voor je het weet ben ik dan guacamole aan het maken. Zo gaan die dingen nu eenmaal, daar moet allemaal niet al te lang over nagedacht worden.

Guacamole

Hoe snel kan je eigenlijk guacamole maken?  In minder dan vijf minuten stond het potje op de tafel, klaar om vereeuwigd te worden. Ik moet zeggen dat ik over de foto nog redelijk tevreden ben. Het potje? Dat komt naar goede gewoonte uit de kringloopwinkel.

Nodig voor een bescheiden portie guacamole, goed voor 2 personen:

1 rijpe avocado, 1 sjalot, 1 teentje look, 1 halve rode peper, 1/2 limoen, grof zeezout en 1 zongedroogde tomaat.

Doen:

Snipper de sjalot en het teentje look fijn en snijd de rode peper en de zongedroogde tomaat in fijne stukken.  Prak het vruchtvlees van de avocado met een vork en meng met de fijngesneden groentjes. Voeg het sap van de limoen toe en kruid naar smaak met grof zeezout.

Tomatenblokjes, je ziet ze wel vaker in een guacamole maar ik doe ze er zelden bij. Meestal is een fris gekruide tomatensalsa nooit veraf, vandaar. Die ene zongedroogde tomaat lag zo een beetje eenzaam in de koeling te wezen dat ie voor een keertje toch het feestje mocht vervoegen. Niet slecht maar een must is het voor mij niet. Maar liever dat dan weggooien!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...