zondag, maart 04, 2012

Chocolate Chip Cookies

Als er iets is wat ik gemeen heb met koekiemonster, dan is het wel een voorliefde voor - je raadt het nooit - koekjes. 'Chocolate Chip Cookies' in mijn geval, liefst nog van die hele grote... zalig. Languit in de zetel gelegen zag ik nog net die onlangs gekochte koekjesstempel op het aanrecht staan. Mja, misschien moest ik maar eens koekjes maken. Dat was alweer een eeuwigheid geleden, als je die killer brownies van vorige week niet meerekent natuurlijk.

Even kijken, wat heb ik ook al weer voor nodig voor de koekjes:

175 gr bloem, 1 tl bakpoeder, 125 gr zachte boter, 90 gr lichtbruine basterdsuiker, 60 gr witte basterdsuiker, 1/2 tl vanille extract, 1 ei en 125 gr chocoladestukjes. Aan dat laatste geen gebrek na een reeks postpakketjes van de verzamelde chocoladelobby, maar had ik niet net het allerlaatste ei gebruikt bij een keukenexperimentje? Ja dus.

Het internet leert me dat je bij het bakken van cakes en koekjes een ei gerust kunt vervangen door een banaan. Had ik maar een banaan in huis! Twee eetlepels vocht, twee eetlepels bloem en een halve theelepel bakpoeder zouden ook moeten lukken. Alle ingrediënten in een grote kom tot een homogene massa mengen, mooie bolletjes deeg op een ingevette bakplaat leggen - lang leve silpats - en 10 minuutjes bakken in een voorverwarmde oven op 190 ° C. Maar niet voor de bolletjes eerst vakkundig 'gestempeld' werden natuurlijk.

Home Made koekjes-stempel


Zo ziet dat er dus uit, drie sterren 'chocolate chip cookie deeg' dat middels een stempel een Home Made signatuur meekreeg. Een kennersoog ziet direct dat dit teveel deeg is voor één koekje en dat dit nog ontzettend zou uitzetten in de oven. Gelukkig deed ik een proefbatch van slechts 5 stuks en jawel, heel grote platte koekjes, zonder enig spoor van de stempel.


Koekjesdeeg - Home Made

Kleinere porties dan maar, en ja, die lekkere brokjes chocolade zaligheid maken het stempelen er niet makkelijker op.  Licht gezoete maïssiroop gebruiken als vervanger van een ei was trouwens ook niet direct het beste idee van de dag, maar soit. De kleinere batch koekjes zag er toch al wat beter uit. Stempelen nadat de koekjes uit de oven kwamen bleek trouwens geen al te slecht idee.

Chocolate Chip Cookie

Koekjes bakken op zondagmiddag, het is bij een 15-tal koekjes gebleven. Vriendin is nog altijd met die sapkuur bezig, ze komt wel eens snuffelen in de keuken, maar eten krijg ik ondertussen al zes dagen niet aan haar verkocht. Zelfs deze home made chocolate chip cookies niet. Respect hoor!

Chocolate Chip Cookies

En de koekjes? Goh ja, die waren wel ok maar zeker niet van die aard dat ik er morgen de collega's mee zou trakteren. Als ze daarentegen geweldig lekker waren zou ik ze ook zelf opeten trouwens.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...