maandag, december 26, 2011

Sastrugi - Wout Bru in mijn keuken

Zelfs al worden de kerstcadeaus vooraf aangekondigd en gaat het verrassingseffect bijgevolg een beetje verloren, het neemt niet weg dat ze altijd meer dan welkom zijn. Het was dan ook met een glimlach die strekte van oor tot oor dat ik de deur voor overbuurvrouw Linda opende toen ze vorige week aanbelde met een groot pak in haar handen.

Serax Kerstcadeau

Porselein van Serax dat was geweten, maar uit welke reeks juist? Dat was de grote verrassing. Het werd er noch één uit de 'Geometry' reeks van Peter Goossens, noch eentje uit de 'Set de Sept' reeks van Michel Bras. Achter de rode strik en de verschillende lagen inpakpapier kwam na het betere scheurwerk een cadeaubox met opschrift 'Sastrugi Wout Bru by Neda El-Asmar' piepen.

Sastrugi - Wout Bru - Nedda El-Asmar

Akkoord, ik was een beetje gebrand op een bord uit de 'Geometry' reeks van Goossens. Zo eentje waar we in het Hof van Cleve een alleraardigst stukje haas van mochten proeven. Even zag het er naar uit dat ik die Sastrugi borden niet in mijn hart zou sluiten. Heel even maar hoor! Want wat op het eerste zicht een simpel rond bord leek, blijkt een pareltje met een subtiel off centre bordvlak. Natuurlijk mooi en omgekeerd!

Wout Bru Sastrugi bord

Het toeval wil dat ik een voorgeschiedenis heb met Wout Bru. Dat we beiden 'kempenzonen' zijn is één ding, er was ook die wedstrijd die ik een paar jaar geleden gewonnen had met een privé workshop met Chef  Bru als hoofdprijs. Bru gaf verstek en in de plaats mocht ik een dag in Comme Chez Soi in de keuken gaan staan. Geweldige ervaring - dat kan je hier zien/lezen - maar een haat-liefde relatie was geboren. Dat Wout Bru en zijn team op Culinaria² in geen velden te bespeuren waren net op de dag dat hij voor mij, en    voor velen anderen met mij moest koken, was uiteraard olie op een hete plaat. 

Uit het niets kwam vorige week de wiedergutmachung! De afstand tussen Beerse, het geboortedorp van Bru, en het Coolinary hoofdkwartier in Turnhout is zo beperkt dat deze het makkelijkst in steenworpen uit te drukken is. Aangezien iedereen zowat iedereen kent in de Kempen was het zelfs niet geheel verwonderlijk dat Wout Bru via via plots in onze keuken stond. Wout Bru! In onze keuken!

Een kleinigheidje ging het worden en om het voor beide partijen aangenaam te houden had hij de meeste voorbereidingen al achter de rug. In geen tijd toverde hij een 'eendenbout met krielaardappeltjes, wortelen en vlierbessensaus' op tafel.  Dit alles werd in alle eenvoud op onze fonkelnieuwe borden gepresenteerd, wat wij ons uiteraard lieten welgevallen. 

Eendenbout

Een leuke invalshoek gekruid met een levendige fantasie... de beste ingrediënten voor een doordeweekse avond met een opwarmmaaltijd. Wat plastic zakjes twaalf minuten in kokend water onderdompelen, ik denk niet echt dat we dat nog al te vaak gaan doen. Die prachtige Sastrugi borden gebruiken daarentegen.

Cuisine du Chef - Wout Bru

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...