vrijdag, december 02, 2011

Faux Gras - Faux Pas

Voor het derde jaar op rij verkoopt dierenrechtenorganisatie Gaia hun ‘Faux Gras’, een alternatief voor het tijdens de feestdagen geweldig populaire ‘foie gras ofte ganzenlever. Het eerste jaar gingen er 30.000 potjes over de toonbank, vorig jaar zelfs 105.000 stuks. Dit jaar wil Gaia die verkoopcijfers overtreffen en brengen ze maar liefst 160.000 potjes op de markt (supermarkten en natuurwinkels). Vorig jaar schreef ik al een stukje over die Faux Gras de Gaia, niet alleen omdat het voor mij iets nieuws was, maar ook wegens gigantisch lekker. Waarop vriendin me er netjes op wees dat die ‘Faux Gras de Gaia’ helemaal geen nieuw product is, maar gewoon een bestaand product in een iets hippere verpakking. Het is niet meer of minder dan ‘Tartex Truffel Champagne’ paté en deze is een pak goedkoper.

Nobele bedoeling die strijd tegen het dierenleed, daar niet van, maar hoe nobel is die strijd dan wel. Dat een deel van de opbrengst naar Gaia gaat - en volgens mijn welingelichte bronnen was dat vorig jaar 0,40 € per verkocht potje - lijkt me niet meer dan normaal. Dan maar even de cijfers van vandaag naast elkaar leggen. Zo kan je de paté van Tartex nog steeds kopen in de supermarkt voor 2,39 € (2,27 € indien je ze per 6 koopt), en dat terwijl de Gaia-variant ondertussen van 2,99 € is opgeslagen naar 3,49 €. Dat is maar liefst een verschil van 1,1 € ofwel 31% van de Gaia-verkoopprijs. Een grotere afname en een onveranderde prijs van het basisproduct doet ook vermoeden dat de prijsstijging nu niet direct te zoeken is bij de fabrikant. Is de campagne een pak duurder geworden, heeft Gaia een slechte overeenkomst bedongen bij de fabrikant, of strijken ze gewoon een pak meer op dit jaar? Wie zal het zeggen?


Feit is in ieder geval dat uit een door Gaia bestelde opiniepeiling 2 op 3 Belgen het product ‘Faux Gras’ kent, en maar liefst 1 op 2 het ook effectief overweegt te kopen. Ik ben geen vegetariër dus ik hoef hier ook niets te verkopen uit diervriendelijk oogpunt. Misschien moet ik gewoon een consumentvriendelijke kaart trekken en iedereen de originele ‘Tartex Truffel Champagne’ aanbevelen. Klinkt zo mogelijk nog luxueuzer met zijn truffels en champagne, is ‘gans’ het jaar door verkrijgbaar en bespaart je meer dan een volledige Euro. Laten we ons vooral niets wijsmaken, als ook deze campagne een succes is – wat ik niet betwijfel – dan wordt vooral Gaia er een pak beter van, en niet noodzakelijk onze lieve vriendjes de ganzen en de eendjes.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...