maandag, augustus 06, 2007

Koken aan de Schelde

Afgelopen zaterdag (13.30h tot 21.00h) in Antwerpen op linkeroever gaan koken op het verjaardagsfeestje van Kristof en Natalie. Voor de +/- 50 genodigden waren er in de namiddag hapjes voorzien en rond half zeven een vegetarisch buffet, mosselen ‘sid frisjes style” en groentjes met noedels uit de wok.

Op de tafels stonden Italiaanse broodsticks met verschillende spreads zoals humus, tapenade, pesto, guacamole… Er waren Turkse broden voorzien met ricotta -honing en zonnebloempitten, ricotta en zongedroogde tomaten, rode pesto en fetakaas… lekkere dingen met andere woorden die eigenlijk redelijk snel klaar waren.

Voor het buffet was er meer werk: noedels voorkoken, 16 kg mosselen kuisen, mosselgroenten (lente-ui, selder, ui, rode peper, knoflook) en de wokgroenten (ui, paprika, wortel, babymaïs, …) kuisen en snijden en de buffetschotels klaarmaken. Fetasalade met rode ui en basilicum, kerstomaten met sjalotjes, tomaten met mozzarella en basilicum, rode bietjes met yoghurt… Al een geluk dat Sven & Sarah de handen mee uit de mouwen kwamen steken, dat Kristof op gepaste momenten pakora’s (groenten in een deegjasje) en fetarolletjes kwam frituren en dat er ook al redelijk wat voorbereid was (aardappelsla, tabouleh, groentetaarten, en nog vanalles).

Ik denk dat over het algemeen alles vrij vlot verliep en dat de foutjes beperkt bleven. Ok, mijn mierikswortelsaus ben ik rats vergeten te maken en de tzatziki was niet hoe het moest zijn. (lees lopend i.p.v. smeuïg) We hebben het dan maar als dressing bij de sla gebruikt.

Toen ik buiten, netjes aangekleed (zwart koksvest, witte schort) de mosselen stond te wokken heb ik niets dan positieve reacties gehoord op ééntje na: “mama, hier is niks lekker… zelfs het brood lust ik niet” Geweldig gelachen. Koken aan de Schelde met zicht op de kathedraal en den boerentoren is trouwens fantastisch!

13 opmerkingen:

natsalie zei

Nogmaals 1000 x dankuwellekes. Zonder u hadden we het niet gered. sorry voor het iets meer werk dan voorzien, maar jullie hebben dat geweldig gedaan.
Er was inderdaad niets anders dan gestoef te horen over het eten. En die bedorven snotaap heeft de mama zover gekregen dat ze naar de frituur is geweest. Eerder hun probleem dan het onze denk ik.

Ja, en die mierikswortel, is die nog lang houdbaar?

natsalie zei

En dan vind ik het toch ook nog even het vermelden waard dat iedereen (behalve die ene snotaap) enthousiast was over de 'vegetarische' aanpak, zelfs de raszuivere carnivoren.

Dus dan is het voor mij extra geslaagd!

natsalie zei

toch even vermelden: de link naar Sarah geeft bij mij een spamsite....

Sid Frisjes zei

Linkje is aangepast, koken méér dan graag gedaan! Die big ass wokken waren fantastisch om mee te koken... ik denk dat ik eens naar de Sun Wah moet gaan :-)

Mierikswortel blijft normaal heel lang goed in de ijskast... gewoon stukje erafsnijnde wat je nodig hebt en de rest terug afdekken.

Anoniem zei

Coolinary Rocks! echt geweldig lekker gegeten tussen het werken door en alleen maar positieve dingen gehoord (en geloof mij: onze families zouden het echt wel zeggen als ze iets negatief hadden gevonden :-) )
Dus: from Antwerp, wit-lof, alleen maar lof...

xtof

Sarah zei

Jaaaa 't was keilekker! En die ene frituursnotaap (zeer zeldzame soort) lijkt me inderdaad een "problemmeke" te hebben hoor. Zag trouwens ook een beetje bleekskes.

En iedereen maar stoefen over de mosselen en dan gladde Yves: "asteblieft se, laat 't smaken en als ge ze lekker vindt komt ge nog maar wa bijhalen". Gek dat ze niet meer over het slijm in de mosselwok hebben gezegd ;)

Ik wil trouwens ook zo'n wok. Liefst mét zo'n mosselkok eraan vast.

Mosselwok, mosselkok, Patricia Ceyssens eat your heart out / Van Dale here we come!

Sid Frisjes zei

Dat waren echt kanjers hé, die wokken! Laat maar weten wanneer ik mosselen moet komen maken hé.

Slijm slijm... het enige wat in die wok zat naast mosselen en groentjes was een pittig mossel-tomatensoepje, waarvan jij nog een volledig bord op hebt. Daar kwamen de mensen zelfs voor terug.

Sorry dat ik goed kan verkopen hé :-)

natsalie zei

wokken kunnen gehuurd worden bij http://www.cookfusion.be/
Het staat wel niet op de site vermeld, maar als je ernaar vraagt doen ze het wel.

En ik ken zelfs iemand die speciaal een diep bord id keuken is gaan halen voor dat soepje. Dat was dan wel xtof zijne pa, en een ieniemienie sprankeltje enthousiasme is zelfs al genoeg om hem van iets te overtuigen. Dus ik schat dat het in het geval Yves max. 10 seconden heeft geduurd vooraleer hij overtuigd was ;)

Anoniem zei

Ik vond trouwens dat die belegde Turkse broden heel mooi gesneden waren! :)

En 't was idd allemaal zeer geslaagd!

Sid Frisjes zei

Die waren zelfs perfect gesneden... Dat broodje met ricotta, honing en zonnebloempitten was het lekkerste dat ik gegeten heb.

Anoniem zei

Net jouw receptje voor mosselen uitgeprobeerd op een aantal gewillige collega's....ze waren fantastisch (de mosselen),...ik vrees dat mijn collega's terug willen komen ;-)! groetjes en nog een culinair verlof toegewenst!

Sid Frisjes zei

Lang geleden maar toch nog eens een reactie van Mevr. Maus.

Blij dat de mosselen gesmaakt hebben... ik ben er ook fan van! In september terug koken??

Anoniem zei

Derde keer goede keer....ik krijg hier maar niets op het scherm (zal aan mijn vinger ligggen). In september kun je mij op dinsdag (met waarschijnlijk een net zo'n rood hoofd,als die van jouw) aan de coctailbar vinden. We wilden eerst Wild doen, maar aan de coctailbar moet dit ook wel lukken he!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...