maandag, augustus 22, 2016

Sunset Gomera Black, op de proef gesteld...

Onlangs kon u hier lezen dat ik sinds enige tijd twee nieuwe barbecues in mijn bezit heb, de Sunset Gomera Black (Gas) en de Sunset Tortuga (houtskool). Een povere zomer, vakantie en mijn eigen technische onkunde maakte dat ik de twee speeltjes nog niet al te vaak gebruikt heb. En dat is jammer!
 
Niets zo makkelijk om snel even van barbecue te doen, dan een gasbarbecue. Er wordt in wedstrijdmiddens - ja, ik doe soms aan barbecuewedstrijden mee - wel eens lacherig gedaan over gasbarbecues, maar eerlijk is eerlijk, na een lange werkdag is het verdraaid makkelijk om met de klik van een knop je barbecue aan te maken. Direct al geode punten voor die Gomera Black.
 
Maar toch even terugkomen op die technische onkunde welke ik mezelf toeschrijf. Natuurlijk is die niet geheel alleen aan mij toe te wijzen. Er zijn verzachtende omstandigheden! Zo zat er bij de BBQ geen slang met zelfontspanner welke ik aan een gasbus kon koppelen. Via de vertegenwoordiger van Sunset heb ik deze alsnog bekomen. Probleem was hier dat deze nog steeds niet aan mijn gasbus (buitendraad) te koppelen was, iets wat mijn inziens niet zou mogen.
 
Nadat Rudi de handyman van Qlinaria van twee gasaansluitingen eentje maakte - het lijkt me niet ideaal, maar het werkt wel - kon de Gomera Black eindelijk van stal gehaald worden. En toen regende het dagen aan een stuk. Belgische zomers, typisch! Gelukkig kwam het zonnetje ondertussen ook al even piepen. Merk trouwens ook op dat onze BBQ een trouwe supporter was van Team Belgium in Rio!


 
Uiteraard heb ik de laatste jaren meermaals met verschillende gasbarbecues gewerkt, nog nooit had ik er eentje thuis staan. Het mag gezegd, het is echt wel makkelijk. In no time is het toestel op temperatuur  en je vlees, vis of groenten ligt sneller op de gril dan je BBQ kunt zeggen. Ne, mij hoor je niets slecht over een gasbarbecue zeggen.
 
Een veggiespiesje, een stuk steak en enkele pittige worstjes, meer dan het gezelschap van een fris slaatje, wat couscous en koude in de schil gegaarde aardappeltjes moet het op een doordeweekse dag niet zijn.
 
Ik zie jullie allicht met verbazing kijken naar de twee worstjes die in de lekbak liggen te rusten. Wel, dat zit zo. Ze waren redelijk pikant, dus eenmaal gegaard kregen ze een Duvelbad. Het nam de pit een beetje weg en de worstjes bleven zo super sappig. Nu reeds mijn favoriete bierworst!



Het is allicht des mensens, maar als er ergens een barbecue wordt aangestoken gaat dat vaak gepaard met een overdaad aan vlees en vis. Bij een normale maaltijd houden we het bij één stukje vlees / vis, maar als het van een grill komt, how maar! Dan zijn verschillende stuks niet meer dan normaal.
 
Gevolg? Er blijft een overdaad aan stukken in de koelkast liggen. Niet dat dit een problem dient te zijn weet ik nu. Waar die stukken vroeger van de koelkast naar de vriezer verhuisden, gaan die nu gewoon de volgende dat opnieuw op de gasbarbecue. It's that simple. 
 
Ik zou er in een niet zo ver verleden niet eens aan gedacht hebben een houtskoolbarbecue warm te stoken voor twee papillotjes met vis en een hamburger. Maar nu...
 
De opmerkzame lezer heeft ongetwijfeld de witte indicatie in de rechteronderhoek van onderstaande foto gezien. Wel, dat is de indicatie van het bijzonder makkelijke Heat Leading System van deze barbecue. Iets waar ik je in de volgende post meer over ga vertellen!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...