maandag, februari 21, 2011

De eerste bierles

Het allereerste biertje in de allereerste bierles was de 'Tongerlo Prior', eentje met 9% alcohol op de teller. Deze bittere blonde hergist op de fles en, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, wordt de Prior niet in Tongerlo gebrouwen, maar in Haacht en dit onder licentie van die olijke rakkers de Norbertijnen. Een abdijbier dus.

Het contrast van de Prior naar de 'Framboise Max' kan haast niet groter. Dit zoetzure fruitbier met subtiele toetsen framboos wordt gebrouwen in Brouwerij Bockor in Bellegem. Het jeugdsentiment hier zat in de ‘poepegattekes’ die ik bij het proeven meende te ontwaren.




Met de ‘XX Bitter’ van brouwerij De Ranke uit Wevelgem gingen we terug het pad der bittere bieren op. Op’t randje had ik genoteerd, al denk ik dat na een fruitbier alles wel bitter smaakt. 6,2% alcoholpercentage.

De ‘Gueuze Girardin 1882’ van brouwerij Girardin uit Sint-Ulriks-Kapelle was de volgende in het rijtje. Geuze, dat weten we, ontstaat door een spontane gisting. Het bier met uitgesproken zuur karakter wordt op twee manieren gemaakt. Traditioneel en dus niet aangezoet, of commercieel en bijgevolg ook aangezoet. Eentje voor de liefhebbers. Alcoholpercentage 5%.
Jeugdsentiment 2 kwam er met de ‘Pony Stout’ van brouwerij Bavik uit – hoe kan het ook anders - Bavikhove op tafel. Ik doe het donkere bier allicht oneer aan, maar onmiddellijk moest ik denken aan het tafelbier van Piedboeuf, dat vroeger bij den bompa wel eens op tafel kwam. Ideaal voor kleine kindjes om eens mee te oefenen. Dat tafelbier dus, want de Pony Stout heeft een alcoholpercentage van 5,2%.
Volgende was nog een donker bier, de ‘Bink Bloesem’ van brouwerij Kerkom uit Sint-Truiden. Ongefilterd, hoge gisting en met nagisting op de fles. De scherpe proever haalt er de honing en perensiroop blindelings uit. Alcoholpercentage 7,1%.
Even dacht ik dat er ons een wijntje gepresenteerd ging worden. ‘Bourgogne de Flandre’, klinkt als een wijn, niet? Mijn notities spreken over donker, troebel, zoet, zuur, brouwerij Timmermans uit Etterbeek, en 5%. Deskundige commentaar leerde dat het een oud bruin bier betrof met gemengde gisting (genrebier, denk Rodenbach) De houttoetsen die ik proefde bleek afkomstig van het rijpen op eiken vaten, maar wie zal me dat bevestigen? Het internet dus!
Het achtste en laatste bier was een ‘Noir Dottignies’ van brouwerij De Ranke. Hun brouwactiviteiten vinden plaats over de taalgrens, (Dottenijs) waar de reglementeringen betreffende brouwen, zou wil de legende, net een ietsje minder strikt zijn. Amper een communautaire rel waard lijkt mij. Met een alcoholpercentage van 9% was dit alweer een van de straffere bieren van de dag. Ik proefde bittere chocolade en koffie en dat bleek niet geheel onlogisch gezien de mout ook gebrand wordt. Niet slecht geproefd voor een eerste les.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...