maandag, januari 17, 2011

Dominique Persoone meets Sergio Herman

Een witte baard heeft hij niet, laat staan dat hij in zijn knalrode kostuum op een witte schimmel door de straten trekt, maar voor de rest doet de postbode deze week aardig zijn best om qua gulheid in de buurt van de Sint te komen. En keer op keer blijft het bij een papiertje in de bus omdat ik, hoe kan het ook anders, uit werken ben. Die drommelse dagtaak ook.

Gisteren na het werk naar het postkantoor gefiets waar ik onderstaand pakje kreeg overhandigd. De sticker van The Chocolate Line in de linkerbovenhoek deed alvast het beste vermoeden.

Nu durf ik te betwijfelen of volgende heren nog voorgesteld dienen te worden. De ene is één van de (zoniet dé) meest innoverende chocolademeesters van deze aardkloot, verkoopt zijn zalige verrassende zoetigheden in hartje Brugge en in ‘Het Paleis op de Meir’, en moet qua rock ’n rollgehalte niet onderdoen voor een stel vuige rockers. De andere scheert hoge toppen aan het culinaire firmament, draagt de drie sterren van Oud Sluis hoog in het vaandel en doet deze tevens fonkelen in zijn Bar Resto Pure C te Cadzand. Inderdaad ja, het gaat over niemand minder dan Dominique Persoone & Sergio Herman. Samen hebben deze geniale smaakmakers heel bijzondere repen chocolade ontwikkeld. Sergio had het idee om al zijn gasten met een klein souvenirtje te verwennen. Samen probeerden ze verscheidende recepten die na veel geduld resulteerden in twee uitzonderlijke producten.


De kleur van goud domineert de look. De verpakking – die ons onmiddellijk doet denken aan Sluis met de O van Oud, de S van Sluis en de H van Herman – prikkelt en intrigeert. Ook de inhoud is in vele opzichten origineel. Het object – de praline dus – werd door Sergio zelf uitgetekend. Wat de technische kant van de smaak betreft, zijn er om van een goed stuk chocolade – een praline – te kunnen spreken, minstens twee bestanddelen nodig: de vulling en de dekchocolade. De rest is het resultaat van het verfijnde smakenpallet van beide kanjers.



In het goudkleurige doosje is een rode reep, waarvan de dekchocolade gemaakt is van chocolade uit Peru met 64 % cacao, te vinden. De vulling is een karamelganache van cabernet-sauvignon met een pijnboompitten praliné. Het rood verwijst natuurlijk naar de wijn(azijn).

De inhoud van de witte doos betreft heeft een duidelijke Aziatisch inslag: de met goudschilfers bezaaide dekchocolade (wat een luxe!) is gemaakt van chocolade uit Ecuador met 71% cacao. Deze lekkernij is gevuld met een karamel van rijstazijn en sojasaus, een sesam praliné, sansho-peper en knettersuiker.


Dat Sergio Herman fan is van frisse zuurtjes mag subtiel blijken uit de uitgebalanceerde smaak van deze repen.

Voor 5,50 € per stuk, een habbekrats als je het mij vraagt, kan je terecht in de winkels van Persoone. Als je het geluk en het genoegen hebt in één van Sergio zijn zaken te gaan eten, dan krijg je er bij je rekening een reep bij. Aan u de keuze.

9 opmerkingen:

CHARLOTTE zei

HAD DIT TOEVALLIG GELEZEN OP DE TAFEL VAN TINE.HOE KOMT HET DAT JIJ IN DE PRIJZEN VALT?WAS ER EEN WEDSTRIJD? GELUKKIG PRIJS IK ME DAT IK OP 16/2 MIJN VOETJES ONDER TAFEL MAG SCHUIVEN IN OUD SLUIS

Sid Frisjes zei

Howla, iemand heeft ne Valentijn bij Sergio Herman. Nice! Geen wedstrijd ofzo hoor... ik ben gewoon nen hele toffe.

Sylvie zei

En ik werk niet meer bij FCF om te kunnen proeven ... Dedju toch!

Degroote zei

Duidelijk hun inspiratie opgedaan bij onze goeie Knokse chocolatier. Dat is 't zelfde als die umami.

Sid Frisjes zei

't zijn sloebers!

Catweazle zei

goeie vrienden delen

Sid Frisjes zei

Ge weet me wonen, spring maar binnen.

Sid Frisjes zei

Ge weet me wonen, spring maar binnen.

charlotte zei

Gisteren super getafeld in Oud Sluis.
Bij vertrek het witte doosje meegekregen. dus het gouden zal ik bij DOminique moeten halen zeker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...