woensdag, september 08, 2010

Groene vingers met Sid Frisjes

Gisteren op het internet, deze week hopelijk nog in mijn brievenbus, volgend jaar bij ons in de tuin en iets later lekker op ons bord. ‘Groentjes uit eigen hof’, naar het motto van de legendarische Kempische stadionrockband ‘Evil Tupperware’. Inderdaad ja, ik heb me voor een tweede keer loos laten gaan op de prachtige website van De Nieuwe Tuin. Eerder had ik me, met het oog op volgende lente, al een keur aan potentieel zaaigoed aangekocht en nu heb ik dus mijn collectie nog een beetje uitgebreid.

Maken aardig kans om volgend jaar, al dan niet in potten of kweekzakken, te schitteren in onze kleine stadstuin:

micro-erwten tom thumb
micro-tomaat
mini-goudsbloem
citroenmelisse
citroenbergamot
maanzaadpapaver
ui kiemzaad
paarse radijs
rucola microgroente
chia
amaranth mix
parijse worteltjes
centiflor mix
droogtomaten-mix
candlelight
pardon
lemon drop
cayenne mix,
slim jim

Ik vermoed dat er heel voorzichtig in fases geplant zal worden en hoop van harte dat we het tuintje deze winter op orde krijgen zodat ik daar in de lente geen tijd mee verlies.

Voorlopig beperkt de eigen teelt zich trouwens tot mijn kruidenton met daarin onder andere: rozemarijn, citroentijm, salie, gewone tijm en currykruid. In potten staan er verder nog enkele kerstomaatplantjes, een paprikaplant, rode basilicum en een peperplantje. De rode basilicum en de kerstomaten heb ik volledig van zaadje tot plant gekweekt, de rest zijn aangekochte plantjes die zich nu mooi mogen bewijzen in ons kleine stadstuintje. Eergisteren, met een kanjer van een bui in het vooruitzicht, heb ik het aangedurfd om nog Chinees bieslook en winterpostelein te zaaien. Hopelijk met veel succes. ‘Herfstradijzen’ en ‘Krinkle Winkle Tuinkers’ staan dit weekend op het programma.

4 opmerkingen:

Mii zei

Misschien was het gemakkelijker geweest om te zeggen wat je NIET hebt gekocht op die site? :-)
Ik droom ook van een eigen tuintje, maar vrees dat dat nog wel even kan duren.

Sid Frisjes zei

Helemaal waar Mii. Een vorige keer kocht ik al evenveel.

Tuintje bepekrt zich voorlopig tot bakken, potten en zakken hoor... kan dus zelfs op een balkonnetje en voor de raam.

Bart zei

Hou ons maar op de hoogte!
Zelf net een huis met tuintje gekocht... hopen plannen met kruidenbakken en potten :)

Suggesties welke aarde je best gebruikt of hoe je met minimale ruimte toch wat oogst krijgt?

Interessante links:
www.makkelijkemoestuin.com
www.velt.be

Sid Frisjes zei

Voorzaaien onder glas is een goeie tip. Tijdig uitdunnen is er nog eentje.

Ik gebruikte voorlopig "groenten/kruiden" compost uit de tuinzaak en heb recent ook compost voor stekken en kiemen gekocht...

Succes ermee zou ik zeggen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...