dinsdag, augustus 04, 2009

Als de makreel je haak niet lust...

... zwemt hij voor een andere kust!

'Makreel met fijne groentjes en Ricard in een papillotje' als specialiteit, zo stond het in de krant, was één van de hapjes die we zouden serveren op het BK barbecue. Was, want de makreel blijkt op vakantie. Akkoord, het is augustus en ook de mensjes en verschillende vogels trekken naar andere oorden, maar toch.

Voor onze proefavond in juni hadden we met 5 personen ongeveer 100 makrelen (komt ie) aan de haak geslagen. Een rotvangst zo bleek, normaal gezien zou je er dan minstens 250 moeten kunnen binnenrijven. en ik die best tevreden was met 100 vissen.

Met het oog op het eerder (en ondertussen reeds tot in den treure aangehaalde) Belgische Kampioenschap Barbecue waren we gisteren met zijn vijven rond 04.30 h vanuit Oud-Turnhout naar Scheveningen vertrokken om beter te doen. Zuinig geschat is dat 110 km enkele rit. Verder mag je 35 € rekenen om aan boord van de visserssloep te worden toegelaten. Dat brengt de rekening op 220 km en een globaal gespendeerd bedrag van 175 €.

Om 8 uur 's ochtends voeren we uit, om 16.00 h voeren we terug binnen en wat zat er in onze emmer? 6 makreelbeesten. 6! Dat is 36 km en 30 € per makreel. In de geschiedenis van de visvaart mag dit een rotvangst heten. Wat erger is, de makreel zal het een worst wezen.

4 opmerkingen:

Sylvie zei

Dat zijn enkele dure visjes. Ik kan ze wel geen ongelijk geven. Holiday is okay!

saartje zei

Voor dat geld mogen ze geweldig smaken! Ga je nu iets anders bereiden?

Mii zei

Als ik makreel zou gaan vangen, zouden er dan ook nog eens 3 van de 6 makrelen uit de emmer springen denk ik.
Hopelijk hebben jullie een andere oplossing gevonden. Dat onderdeel Ricard in jullie gerecht interesseert me in ieder geval!

Sid Frisjes zei

Voorlopig weten we nog niet of we nog een vissessie gaan inlassen ja of nee. Indien niet moeten we inderdaad een ander hapje gaan serveren voor de bezoekers.

Onze Nederlandse buren op het kampioenschap hebben anders al wel voorgesteld om evt makreel vanuit hun thuishaven mee te nemen.

De +16 versie van de slagzin is trouwens:

'Als de makreel de haak niet lust, dat ie dan mijn kl&@ten kust' ... een geweldige bumpersticker al zeg ik het zelf.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...