dinsdag, juni 09, 2009

Het Vuur van Jelle - Aan tafel in d'Hoogeschool


Vorige donderdag naar Leuven gespoord om de persvoorstelling van het kookboek 'Het Vuur van Jelle - Aan tafel in d'Hoogeschool' bij te wonen. Normaal gezien laat ik dergelijke voorstellingen voor wat ze zijn, maar één jaar nadat Jelle & Micheline de eerste reeks van 'Mijn Restaurant' wonnen wou ik wel eens zien welke richting het restaurant was ingeslagen.

Stilgezeten hebben ze in d'Hoogeschool allerminst. Het restaurant, goed voor zo'n 30 couverts verhuisde naar het eerste verdiep. De vrijgekomen ruimte op de gelijkvloer werd omgetoverd tot de +/- 50 couverts tellende 'Le Bistro'. In deze moderne ruimte kan je, in tegenstelling tot het restaurant waar je kiest tussen een 4, 5 of 6 gangen menu, wel à la carte kan eten. Ideaal voor een snelle lunch of een ongedwongen tête à tête. En als dat nog niet genoeg was moest ook de keuken eraan geloven. "Niet dat we VTM niet dankbaar zijn" weet Jelle, "maar onze keuken kon niet tippen aan de keukens van het tweede seizoen".

Na de obligatoire persbabbel leidden Jelle en vrouw Yfke ons rond in hun zaak, terwijl de immer attente kelner Pieter ons voorzag van cava en lekkere hapjes. Passeerden de revue: gazpacho van tomaat, mousse van gerookte paling met groene kruiden, een langoustine, een kroketje van King crab, gelei van tomaat met een kaaskroketje, varkenswangetjes... genoeg om mij te doen watertanden en een spoedig bezoek te overwegen.

Maar we waren gekomen voor het boek: 'Het Vuur van Jelle'. In zijn boek komen niet enkel tal van recepten aan bod (ja, ook de paling in 't groen), Jelle vertelt ook in geuren en kleuren over zijn gezin, de liefde voor de keuken, d'Hoogeschool... en hij durft alvast voorzichtig een blik te werpen in de toekomst. Dat hij vier maanden aan het boek gewerkt heeft is te merken. Vlot, aangenaam geschreven, goede keuze van recepten, mooie foto's.... iets om trots op te zijn.

"Hij blijft me verwonderen" lacht Micheline even later aan de bar, "ook nu met zijn boek. Mijn restaurant mag dan een geschenk uit de hemel geweest zijn, hij maakt het toch nog altijd waar". Als je de trotse Micheline trouwens zelf nog tegen het lijf wenst te lopen in d'Hoogeschool zul je rap moeten zijn. Vanaf augustus zegt ze het jachtige leven in de horeca vaarwel en neemt zij haar oude job weer op aan de VUB.

Als Jelle even later bij mij staat bekent hij dat zo'n persvoorstelling en de bijhorende fotoshoots eigenlijk een noodzakelijk kwaad zijn. "Zeker als je zo mensenschuw bent als mij", zegt hij. Terwijl we nog enkele woorden wisselen staat kelner Pieter naast ons pata negra te snijden voor de eerste gasten die zijn gearriveerd. Het moment voor mij om de chef terug tijd in zijn keuken te gunnen.

'Het Vuur van Jelle Aan tafel in d'Hoogeschool' van Jelle Temmerman is uitgegeven door
Davidsfonds/Leuven en verkrijgbaar bij de betere boekhandel.

2 opmerkingen:

Sarah zei

ik ga ook altijd in het gras liggen met mijn kookboek :))

Sid Frisjes zei

En ervoor lagen hondedrollen...

Tja, de 'echte pers' had hem dat gevraagd en ik ben er maar bij gaan staan :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...