maandag, mei 26, 2008

Algemeen rookverbod

Tegen beter weten in gisterennacht naar een heruitzending van “De Zevende Dag” gekeken en wel naar het item over het rookvrij maken van onze cafés en restaurants. De notoire liberalen P. Vankrunkelsven (Open VLD) en JM. Dedecker (LDD) mochten een verbaal robbertje uitvechten in de arena van de VRT, al dan niet schermend met achterhaalde cijfers, statistieken en nopende doemscenario’s.

Rokers, de melaatsen dezer tijd, wat hebben ze toch te lijden. Het feit dat hun gezondheid bij elke trek mogelijk een stap verder de verkeerde richting uit gaat is nog het minste van hun zorgen. Een discussie over een algemeen rookverbond daarentegen… De partij van ex-sportman / niet-roker Dedecker is tegen het algemeen rookverbod. Naast “de reuk van de peuk” riekt dat wat mij betreft naar gemakkelijk stemmen scoren. Niet dat ik iets anders had verwacht van LDD maar toch.

In New York, waar ik zopas enkele dagen mocht vertoeven, is dat er al lang en wat blijkt, iedereen waaronder ook de toeristen zijn volledig aangepast en in het straatbeeld zie je amper nog iemand lopen met een saffie in de bek. En akkoord, New York is Brussel, Antwerpen, Gent of godbetert Turnhout niet, maar qua inwoners zitten ze wel ongeveer aan hetzelfde aantal als België. Invoeren dat rookverbod en wel nu denk ik zo. Weg stinkende kleren, weg vuile peuken op straat, weg slechte gewoonte en met een gelukje voor sommigen misschien wel weg verslaving. Nee, van de argumenten tegen een algemeen rookverbod ben ik nog lang niet overtuigd, hoezeer de klipper ook mag klepperen. Het staat u natuurlijk vrij daar anders over te denken.


Je kan ondertussen op www.stop.be een online petitie voor het algemeen rookverbod ondertekenen.

2 opmerkingen:

saartje zei

'voor de gezelligheid' dat is één van de argumenten die ik het vaakst hoor om roken toe te laten.
Gezelligheid voor wie?, vraag ik me dan af. Ik vind er niets gezellig aan om 's avonds eerst m'n haar te moeten wassen voor 'k in bed kruip, omdat ik anders net een hele nacht in een assenbak lig te slapen.

Mijn vriend is een ex-roker en hij merkt nu pas hoe storend het allemaal niet is: hij heeft zich al meermaals verontschuldigd voor de stank die hij veroorzaakte. Maar hij is moeten stoppen om er zich bewust van te worden!

Sarah zei

ik ben ook voorstander hoor... ik vraag me af hoe ik vroeger als kind eigenlijk moet geroken hebben in de klas. niet al te best denk ik zo: ik kwam uit een huis met vijf rokende mensen!!

mij mag iemand ook nog altijd komen uitleggen wat de lol is aan stinkende kleren, stinkend haar, uitgedroogde lenzen, 5 euro per pakje, droge keel, een café waar je niemand meer ziet zitten van den doemp...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...