dinsdag, december 21, 2010

Coolinary jaaroverzicht 2010

Met de feestdagen in zicht is het weer toegestaan, die eindejaarslijstjes en jaaroverzichten. Een culinair jaaroverzicht van de fijne eenmanszaak ‘Coolinary’ dringt zich op, al was het maar omdat ik één van mijn goede voornemens en wel beter gaan eten, met verve ben nagekomen.

* The Flemish Primitives telde dit jaar voor enkele gelukkigen een dagje extra. Op het ‘pre pers-event’ van deze jaarlijks wederkerende culinaire hoogmis was er naast een scala aan klassehapjes, tevens een oervlaamse menu voorzien. De ‘Heilige Mnu Drievuldigheid’, Peter Goossens, Sergio Herman en Roger van Damme, stonden in voor de artisanale garnaalkroketten, paling in’t groen en een dame blanche. Een unicum en een eerste hoogtepunt van het jaar.

* Zonder de communautaire toer op te gaan bleken de Flemish Foodies met hun Bruut! zowaar voor het hoogtepunt van het jaar te zorgen. Olly Ceulenaere, Jason Blanckaert & Kobe Desramaults zijn dan ook niet de minsten. Hun samenwerking met Piet De Kersgieter is er eentje dat met een sneeuwbaleffect hoge toppen scheert, zoals zijzelf dat dagelijks in hun keuken ook doen. Topavond, topwebsite!

* Nu de loftrompet al aan de lippen staat is het misschien de gelegenheid om eens naarstig te toeteren richting enkele restaurants waar we het afgelopen jaar meer dan geweldig gegeten hebben: De Godevaart, Cucina Marangon, Hertog Jan, L’Air du Temps, Het Gebaar, De Pastorie.

* Het dessertenrestaurant Espai Sucre uit Barcelona mag, bij wijze van toetje, het rijtje zaken afsluiten waar eten een heuse belevenis was. En als het toch over nagerechten gaat, dan kan ik niet buiten het dessertenmenu van Sander Goossens, of die van Fabrice Collignon in opdracht van Carte d’Or.

* Mooie kookboeken gekocht ook dit jaar. 'In de Wulf' van Kobe Desramaults is een aanrader, net zoals 'L'Air du Temps' van Sang Hoon Degeimbre er een is. 'In de Keuken' van Wim Opbrouck mag er ook zijn en wel dankzij de medewerking van een schare topchefs. Onder hen Gert De Mangeleer, die met zijn 'Marchand Du Sel' op de valreep van 2010 ook nog een parel uit heeft. De boeken 'BBQ Bijbel' en 'BBQtapas' van respectievelijk Peter De Clercq en Kurt De Koninck mag ik uiteraard ook niet vergeten.

* BBQ brengt me trouwens naadloos naar Qlinaria, dat clubje hobbykoks waar ik deel van uit maak. Allereerst geëindigd op het Nederlands Kampioenschap Barbecue en een meer dan verdienstelijke 5e plaats op het Belgisch Kampioenschap. Niet van de poes hoor. De gecombineerde resultaten waren zelfs voldoende om ons op een tweede plaats te doen eindigen op de ranking van het WBQA, de World Barbecue Association. Respect!

* Altijd leuk zijn ook de voordelen die aan het hebben van een foodblog verbonden zijn. Een ontbijtmand om de 'Dag van het brood' in de verf te zetten, een uitnodiging voor een happening hier of daar, of een kookboek in de brievenbus om te bespreken... En dan was er ook nog die sauteuse van Tefal - hier ten huize Coolinary zelfs tot favoriete pan uitgekozen door Mevr. Frisjes - om hun Natura reeks aan te kondigen. Nice!

2010 was, als ik het zo zelf terug lees, verdorie een geweldig jaar. Voor 2011 hetzelfde, en meer!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb net uw feed toegevoegd aan mijn favorieten. Ik geniet echt van het lezen van uw berichten.

joris zei

Vind ik leuk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...