Ook voor het eerste gerecht, 'kabeljauw, jalapenocrème, zeealgen, gedroogd paprikavel, abc-kruid en komkommer' vond de chef insipratie bij de Brusselse skyline. Het bordje stond immers op een vervaarlijk ogende porseleinen sokkel. Alle pogingen ten spijt, ik heb de beiden niet samen op één foto gekregen. Die crème van jalapeno was trouwens duivels lekker. Zacht, smeuïg en toch op een laag pitje brandend in de keel. Geweldig contrast met de frisheid van de komkommer. Love it!
Ook de volgende gang, 'de Oosterscheldekreeft, asperges uit Werchter, crème van kervel' was met zijn zachte en toch uitgesproken smaken een ware streling voor de tong. In een dergelijk doordacht concept als 'The Cube' kan je al niet meer van een geïmproviseerde keuken spreken, wat niet wegneemt dat het bijzonder straf blijft wat de chef en zijn team binnen die kleine ruimte allemaal klaar speelden.
Indien me de keuze gelaten wordt neem ik op restaurant 80% van de tijd vis. Dat we met de 'zeetong, bloemkool, carpaccio van intvis en sepia gekleurd broodkruim' drie keer op een rij vis kregen was voor mij dan ook niet de minste reden tot klagen. Iets zwart op je bord - denk bijvoorbeeld aan de Spaanse 'Arroz Negro' - het blijft altijd een beetje vreemd. In combinatie met de mooi blanke tinten van de andere bordcomponenten klopt het plaatje wel volledig.
Feit dat ik een voorkeur voor vis schijn te hebben wil trouwens niet zeggen dat ik een aardig stukje vlees zomaar de rug toe keer. In tegendeel zelfs! Voor het heerlijk malse ‘Axuria lam’, geserveerd met verse morieljes, tuinbonen, erwten, gepofte tarwe en een rijke lamsjus met sherry, mag je me zelfs in het midden van de nacht wakker maken. Dat ik in de tussentijd mijn laatste trein verspeeld had kon me zelfs niet deren. Zalig eten maakt veel goed!
Dat bij valavond de ramen van de Cube weerspiegelen is een uitgelezen moment om van jezelf foto's te nemen. Zelfs een select gezelschap nobele onbekenden weerhoudt me om deftig rockend de foto op te gaan. Applaus voor mezelf! De tl-lampen op de achtergrond waren trouwens niet meer of minder dan bijzonder trendy kruidenrekjes. De plantjes zouden bij de thee trouwens nog van pas komen.
"Geef me één goede reden waarom ik al mijn gerechten in de keuken zou maken", moet Bart de Pooter gedacht hebben, "als ik het dessert gewoon knal op de tafel kan creëren". Dat in gedacht stond de chef luttele minuten later met zijn equipe aan tafel iets moois uit zijn mouw te schudden.
Chocolade, sesamkrokantjes, crumble, ijs... you name it, we ate it! En als je overbuur een tikkeltje onoplettend was viel er langs zijn/haar kant ook nog iets te rapen. Niets dan voordelen!
Een man kan niet altijd even alert zijn. Het voorgeschotelde 'kokosdessert' blijkt niet op het geheugenkaartje van de camera te staan. Niet dat ik daarmee de helft van al het zoets gemist heb, want er passeerde nog een verrassingsdoos de revue. Hoe de vork in de steel zat - ik wil je plezier bij een bezoekje aan Pastorale niet bederven - ga ik niet aan jullie neus hangen, maar uiteindelijk vielen er nog wel een stuk of 5 friandises te proeven.
Dat Bart de Pooter - vriendelijk dat hij is - achteraf met iedereen een praatje kwam slaan mag in een 'culinair aquarium' op een eenzame hoogte van 45 meter zelfs niet verbazen. Dat hij wederom wat lekkers bij zich had maakte van hem de grote ster van de avond. Geen evidentie, want er stonden er veel aan de Brusselse hemel te fonkelen.
Zelf een poging ondernemen om een reservatie vast te krijgen kan via de website van Electrolux nog tot 3 juli. Daarna zal je naar Zwitserland, Stockholm of Moskou moeten afzakken wil je een kansje maken. Benieuwd of ze daar ook met een helikopter röntgenfoto's dienen te nemen van het gebouw dat dienst doet als 'draagmoeder'. Een gevaarte van een 160 ton kwak je immers niet zomaar overal op.
2 opmerkingen:
Dit is trouwens het filmpje dat Nathalie maakte van het dessert. http://www.youtube.com/watch?v=UHeGGZKByjo
Looks good. We're going back (on a De Pooter day) later in May.
Een reactie posten