woensdag, april 22, 2015

L'éclaire de Génie, Parijs

Niets mooier dan eten dat - hoe banaal ook - volledig uit het niets de schoonste herinneringen weet op te roepen. Bij het verlaten van restaurant Saturne in Parijs stond ik plotsklaps oog in oog met 'La Fabrique', het atelier waar Christophe Adam van l'Éclair de Génie zijn hemelse luxesoezen maakt.
 
Een geweldig maal in een deftige zaak achter de kiezen, allemaal goed en wel, voor een éclair is er altijd wel plaats. Met plezier telde ik 4,5 € neer voor éclair n°5  met yuzu en citroen. Frisse toetsen, zoveel is zeker als je weet dat deze éclair gevuld is met een crème van citroen, geglaceerd werd met yuzu en afgewerkt werd met een 'meringue Suisse'.
 
Éclair de Génie, Parijs - Éclair n° 5 Citroen Yuzu

Soezen en éclairs, ik ga daar eerlijk in zijn, zelden heb ik dat gegeten in mijn leven. Met uitzondering van die van 'de bomma'. Als we vroeger op zondag met heel de familie samen bij bomma en bompa kwamen, dan was de kelder onherroepelijk verboden terrein voor het kleine snoepgrage grut. Daar bewaarde bomma immers haar schatten, verse soesjes gevuld met crème patissier en rijkelijk afgetopt met chocolade. Die soezen dienden uiteraard als dessert, niet als voorgerecht, vandaar ook ons kelderverbod. De soezen van de bomma, daar moest ik dus aan denken bij het eten van die ene éclair.
 


Als we twee dagen later, een zonovergoten zaterdag om precies te zijn, richting Place de Vosges wandelen passeren we een andere boutique van het huis Génie, vanop 100 meter te herkennen aan de wachtrij die voor de etalage staat. Ik neem plaats in de rij, mijn zinnen gezet op éclair n°1, eentje met mascarpone en gezouten caramel.
 
Eenmaal het mijn beurt is zie ik nog net dat mijn voorganger met de allerlaatste éclair met gezouten caramel gaat lopen. Doodzonde! Ik troostte me met drie reservere-exemplaren, de n°7 (pistache, appelsien), n°3 (vanilla, pecannoot) en eentje met nougat en haastte me richting Place de Vosges. In gezelschap smaakt alles beter!

La Fabrique
rue NotreDame des Victoires 32
75002 Parijs

rue Pavée 14
75004 Parijs


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...