dinsdag, juni 11, 2013

Delicious Deldiche pretpakket

Het is alweer een tijdje geleden dat Jurgen van Deldiche aan mijn deur stond met een waar pretpakket vol lekkers. Zodra de bel gaat en je krijgt een volledig zak lekkers in je handen gestopt, dan is het een feestje in ieders foodie huis, dat kan ik je verzekeren.
 
Het eerste dat er aan mocht geloven was de gerookte zalm die zich meer dan goed liet begeleiden door een sausje op basis van mosterd en dille. Een tikkeltje zoet naar aloude Zweedse traditie met de onmiskenbare kruidige smaak van dille. Een klassieker heet dat.
 
Gedroogde worst, geen idee waarom ik dat nooit koop. Is het nu bij Jigger's of thuis in de zetel, een gedroogd worstje smaakt altijd! Snij je hem wat dikker, dan is er wat bite aan, maar dat weet ik dan weer zo te appreciëren.
 
Nog helemaal top, het ranke bokaaltje ansjovis. Naar verluidt dezelfde kleine zoute smaakbommetjes die in de ondertussen ter ziele gegane culinaire tempel 'El Bulli' in het voorraadsrek stonden. Vergeet de goedkope ansjovisfilets uit de supermarkt die je doen vermoeden dat je net de halve zee hebt binnengesloeberd, deze visjes zijn de 'real deal'. Net zout genoeg, lekker dik maar ook superzacht... Voor mij direct het winnertje uit het ganse pakket!

Deldiche pretpakket

Een beetje foodie - ik meen te weten dat ik onder die categorie val - maakt uiteraard zijn slaatjes en dipsausjes zelf, wat niet wil zeggen dat de noeste arbeid van een ander niet gesmaakt wordt. Vriendin is een kanjer in het maken van houmous, ik weet dan weer weg met auberginekaviaar... die van Deldiche is zonder enige twijfel bij de lekkerste die we al uit een potje gegeten hebben, maar no match voor onze creaties.
 
Niets mis met de fijngemalen pesto uit de knijpfles, een ideale smaakmaker als je het mij vraagt, maar het was de 'Salsa Verde' op basis van knoflook, kappertjes, peterselie, basilicum en uiteraard olijfolie die hier als favoriet naar voor werd geschoven. Niks gemixt maar lekker grof zoals ik het maar wat graag heb. Van de rode dip herinner ik me vooral dat die lekker spicy was!

Deldiche pesto, lekker grof!

Zeker nog het vermelden waard doch helaas de foto niet gehaald, de overige knijpflessen. Er was er eentje die met het blote oog nagenoeg niet te onderscheiden viel van de bus met groene pesto. Een simpele geurtest om de twee van elkaar te onderscheiden was nog het makkelijkst met die waanzinnige fris kruidige parfum van peterselie en bieslook. Een simpele basisrisotto met deze kruidenbom er op het allerlaatste moment naar smaak doorgeroerd was zelden zo lekker.
 
Met de knijpfles 'tommat, balsamico' wist ik mezelf niet direct raad tot ik het brilliante idee kreeg er een rundstartaar mee op te leuken. Het zoet zurige van deze 'ketchup', vers rundsvlees, een fijngesnipperd sjalotje en een kwarteleitje. Net dat tikkeltje anders maar verrassend lekker.

Het gamma van Deldiche kan je terugvinden in de betere delicatessenzaak alsook in de Delhaize.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...