maandag, april 08, 2013

AUB SVP - Brussel

Afgelopen vrijdag stond er een cocktailmasterclass in de Cointreau Fizz Garden in Brussel op het programma. Shaken, stirren, muddlen en alles opdrinken,  ik ben er wel voor te vinden alleen durft een mens daar al eens een hongertje van krijgen. Ver moest ik alvast niet lopen om die honger te stillen want om de hoek (twee hoeken eigenlijk) kon ik terecht bij het sinds drie maanden geopende AUB SVP.

Een toeval dat ik net hier halt hield was het niet, een verslagje op Be-Gusto wees me immers de weg. Geluk had ik alvast wel want het is nog maar sinds kort dat ze bij AUB-SVP - naast ontbijt en lunch - op vrijdag ook een avondservice draaien.

Het strakke interieur van de hand van Bart Lens - denk ruwe elementen, beton, glas en sfeervolle verlichting - nodigt echt uit om binnen te springen. Na de obligatoire foto van de vitrine zag ik dan ook geen enkele reden meer om buiten in de koude te blijven staan. Dat hongertje, weet je wel!

AUB SVP - Brussel

Daar zat ik dan, alleen op restaurant! Het moet de eerste keer geweest zijn in pakweg 25 jaar. Ik was allicht een jaar of 10 en liep tijdens de werkzaamheden in het restaurant van mijn vader aardig onder de voet waarna ik met een handvol franken naar de brasserie aan de overkant van de straat werd gestuurd om een kleinigheidje te gaan eten. Pannenkoeken! Ik herinner het me alsof het gisteren was.

Ook al had ik amper een uur ervoor enkele tot in de perfectie geschakete cocktails achter de kiezen, een aperitiefje sla ik nooit af. De Gueuze Girardin zou een voortreffelijke keuze geweest zijn ware het niet dat ik me had laten verleiden tot een Gin Tonic. Hendrick's en Fever Tree, enkele blaadjes munt en een paar partjes limoen. Een welgekomen afwisseling met het schijfje komkommer waarvan iedereen genoegzaam lijkt aan te nemen dat dit de enige mogelijke garnituur bij Hendrick's gin is.

Hendrick's Gin / Fever Tree Tonic

Uit het aanbod op de kaart met daarop 5 gerechten en 5 desserts had ik inmiddels mijn keuze gemaakt. Twee plats zouden het worden, eventueel uit te breiden met een dessertje. Een keuze die ik direct zou omgooien toen de suggestie van de dag werd voorgesteld, 'makreel met tomaat'. Een gerechtje wisselen dan maar want ik ben zot van makreel!

Chef Mathias Dircx - een kempenzoon nota bene - trok zich terug 'achter den toog' welke tevens fungeert als open keuken en zette zich aan het eerste gerechtje. Noma, In De Wulf, Veranda, ik heb het al vaker geweten dat mensen uit de keuken gerechtjes komen inzetten. Dat er effectief slechts één persoon zowel zaal als keuken voor zijn rekening neemt, dat was dan weer de eerste keer.

Een mooi stuk makreel, boterzacht maar toch met de nodige bite, dat is genieten. Daarbij een smeuïge crème van tomaat om de vis in te dippen, kraakverse partjes tomaat, rucola en geroosterde amandelen. Veel meer heb ik niet nodig om in de wolken te zijn. Zomer op het bord, gelogen was het alvast niet! Extra punten voor de amandelen.

Makreel, tomaat, amandel

Dat Kenny Bernaerts - u allen allicht bekend als creatieve rechterhand van Yves Mattagne of van Masterchef op VTM - mee tekent voor het uitwerken van de kaart is alvast een garantie voor kwaliteit. Het gebruik van artisanale producten, de natuurlijke toetsen, het ambachtelijk brood van Yves Guns en dan net die binnenkomer met makreel... redenen genoeg om vriendelijk te vragen of er misschien nog een extra gerechtje mogelijk was.

Dat extra gerechtje, dat werd een toast champignons, en wat voor één! Een brioche van Parmezaanse kaas verstopt onder een rijkelijke hoeveelheid heerlijke bospaddenstoelen en dat alles afgewerkt met peterselie en zure room.
Toast Champignons

Omstreeks half zes gaan dineren, ook dat was een eeuwigheid geleden. Rond dat uur mag je 'alleen eten' trouwens ook letterlijk nemen, iets wat toch wel jammer maar ook niet geheel onlogisch is. Gaan eten, dat is natuurlijk voor later op de avond. In een ongedwongen kader als dat van AUB-SVP laat het wel ruimte om even met de chef te babbelen. Over de keuze om op vrijdagavond ook te openen bijvoorbeeld.

Dat er schoon volk meewerkt aan het verhaal van AUB-SVP wil niet zeggen dat de gerechten vergezocht zijn. Om iemand overstag te doen gaan voor een (h)eerlijke keuken volstaan soms de simpelste dingen. Getuige daarvan de 'Boulettes, drie manieren van ui, emulsie van gueuze, crème van pastinaak en een desembrood'.   Keuken voor de gewone man, geen franjes maar oh zo machtig!

Bouletten en ajuin

De gerechten werden aan een gezapig tempo uitgeserveerd, ik had niet direct iets anders gepland dus waarom geen dessertje proberen. 'Fijne schijfjes mango met appelsiendressing, een bolletje ijs en een gekarameliseerd deegkoekje', een uitdaging na drie gangen maar wel eentje waar ik weg mee wist. Fris eindigen, altijd een goed idee. Ik klokte na een kleine twee uur af op exact 60 euro. Voor vier gerechten, een aperitief, een glaasje wijn, een pintje en een fles water durf ik dat redelijk schappelijk te vinden.

Mango, appelsiendressing, deegkoekje

AUB-SVP heeft alles in huis om het in Brussel te maken. Een toegankelijke keuken aan betaalbare prijzen, mooie gerechten, hip maar toch ook authentiek interieur, noem maar op. Fijn ook dat ze naast het initiële concept als ontbijt- en lunchrestaurant de stap zetten naar vrijdagavond. En dat de mensen hun weg naar het restaurant nog wat moeten zoeken is amper drie maanden na de opening niet eens verwonderlijk. Ik kijk alvast uit naar een volgend bezoek.

AUB-SVP
Schildknaapstraat 36
1000 Brussel
T - 0032 473 90 24 91

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...