donderdag, april 04, 2013

Nespresso: Trieste en Napoli proeven in I Famosi

Een snelle blik in de archieven van Coolinary leerde me dat het maar liefst 5 jaar geleden was dat ik nog een stap had binnengezet in het Antwerpse restaurant I Famosi. En dat is vreemd want dat bezoekje was ons toen, net als de door mij bestelde vitello tonnato, ten zeerste bevallen. Dat er een uitnodiging van Nespresso aan te pas dient te komen om mij deze Italiaanse schat te doen herontdekken, dat zal mij een worst wezen.

I Famosi, op en top Italiaans

Het is allom geweten, ik ben geen koffiedrinker. Een wonder eigenlijk en wel omdat ik de aromatische geur van gebrande koffie in Turnhout - er is een grote koffiefabriek gevestigd - echt wel weet te smaken. Alleen, ik heb nooit echt koffie leren drinken. Een ideale gelegenheid dus. Stond mij op te wachten bij binnenkomst in I Famosi, een alleraardigst Nespressotoestel dat bij het eerste aanblik onmiddellijk de George Clooney in mij naar boven haalde. Schoon gerief, daar besteedt een man nu eenmaal graag aandacht aan. Maar eerst, Italiaans eten. Toch?

Nespressotoestel + cups

Niet dus! De twee nieuwe smaken, Trieste en Napoli welke vanaf 8 april in beperkte oplage op de markt komen, die dienden eerst gedegusteerd te worden. Wie beter dan Stéphanie, de koffie-experte van Nespresso, aan het woord laten om ons in te wijden in de wondere wereld van de koffieboon, de landen van herkomst, het verhaal achter dat kleine schuimkraagje en uiteraard, de twee nieuwe smaken.

Stéphanie bleek een vat vol weetjes. Als een wervelwind scheurde ze door haar presentatie zonder ook maar één ogenblik haar publiek los te laten. Doordrongen van het koffieverhaal zoveel is zeker. Als iemand mij koffie zou leren drinken, dan was zij de perfecte kanshebber.

Om te beginnen raadde ze me de Trieste aan, een koffie welke ze met plezier vergelijk met een vrouw. Intens maar ook fruitig. Zoet ook, wat typerend is voor Braziliaanse koffie. Eentje die vlot wegdrinkt met de nodige toetsen van noten en chocolade. Perfect voor een beginnertje, ideale koffie voor een latte of een cappuccino.

De Napoli, dat was een ander verhaal. Dat was de Italiaanse man, verleidelijk, intens en met een uitgesproken karakter. Zowel het uitzicht van de koffie als de smaak deden stroperig aan maar was verre van zoet te omschrijven. Eentje om te serveren met een glaasje water, ristretto of puur.

Nespreso Trieste, mijn favoriet

Dagen zonder Vlees was tijdens het Nespresso-event halfweg en makkelijk als ik ben had ik me  voor de gelegenheid voorgenomen gewoon te eten wat de pot schafte. Bleken ze toch wel een vegetarisch alternatief te hebben zeker! Ttoch maar even overstag gegaan naar 'the dark side', iets wat ik allerminst betreurde toen men mij deze risotto voorschotelde. Perfect gegaard, heerlijk smeuïg en wat een smaak! Heel even ontbreekt het hier aan superlatieven.

Overheerlijke risotto

Na de maaltijd was het opnieuw tijd voor koffie, iets wat ik me volgaarne liet aansmeren. Dat gaf me immers de kans om eens dicht te staan bij die ene schoonheid die al een hele avond met grote ogen naar mij zat te lonken. Nee, niet die blonde Italiaanse vamp aan de muur maar wel het rode kleinood waarvan de piepers begonnen te fonkelen als je maar de juiste toetsen induwde. Oh lordy how I pushed those buttons. Verlos me uit mijn lijden, ben ik de enige die daar een schattig gezicht in ziet of niet?

Kijk eens diep in mijn ogen

Koffie drinken, ik denk dat het iets is als pakweg bier, rode wijn of pure chocolade. Je moet dat dus leren appreciëren zodat je ten volle van het uitgebreide smakenpallet kan genieten. Om ons in gang te zetten kregen we nog een giftbox mee. Mooie Nespressokopjes, schoteltjes en uiteraard de twee nieuwe vrienden Trieste en Napoli. Ideaal dus om mij de nobele kunsten van het koffiedrinken aan te leren. Nu nog op zoek naar iemand met zo'n toestel want niet iedereen heeft dat in huis staan, nietwaar!

1 opmerking:

svermaut zei

Hi there,

Je bent DEFINITELY niet de enige die een schattig gezicht denkt te ontwaren in't ronduit fantastisch en verleidelijk ogend 'koffie'-machine.

Man, ik mocht niet eens bij de proeverij aanschuiven en ik ben er weg van. Wat een belevenis en zowaar openbaring moet dat voor jou niet geweest zijn.

If ever in need of company - aarzel niet. (En geen zorgen, je maaltijd zal ik je niet ontzeggen. Meer nog, ik bied je wat graag 'mijn deel' aan - Die koffie, niet in het minst de Trieste) daarentegen, voorwaar en oprecht, ik zou er door vuren voor lopen!

Bye for now!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...