dinsdag, maart 26, 2013

Noord-Hollandse Gouda met Rode Zegel

We zijn amper drie ellendig koude maanden ver in 2013 dus allicht is het wat voorbarig om al te hard van stapel te lopen, maar toch. Toch verdienen de mensen van RCA alvast een pluim op hun hoed voor de manier waarop ze mijn interesse wisten te wekken. Niet dat er iets mis is met een aangekondigd pakketje speculaas of een zak chips op tijd en stond, maar soms mag het net dat ietsje mysterieuzer zijn. Bucky says "Surprise me"!

Het begon met een onverwacht pakje in de bus, een fietsbel met een koe op. Geen verdere uitleg, gewoon... een koebel. Omdat iedereen weet dat ik een fervent fietsgebruiker ben dacht ik zo. Een goede week later, opnieuw een pakketje in de bus, deze keer iets groter. Het bleek een kaasstolp te zijn met begeleidend schrijven: "we hopen dat deze kaasstolp bij u een belletje doet rinkelen". Een woordspeling in de praktijk gebracht, goed gevonden denk ik dan.

Of ze mij een kaaswiel Noord-Hollandse Gouda met Rode Zegel mochten aanbieden? Kaas, ik? Mijnheer broodje kaas, mijnheer croque monsieur zonder hesp, mijnheer portie kaas met selderijzout... Wel natuurlijk lieve vrienden, natuurlijk mogen jullie dat!

Koebel en kaasstolp

Nu was die stolp niet dermate groot dat ik me aan zo'n gigantisch kaaswiel diende te verwachten. Zo'n bescheiden bolletje dat net onder dat glas zou passen, ideaal om met enkele vrienden te degusteren in combinatie met een lekker biertje. Wat wegmijmeren bij de mooie vooruitzichten aan kaas en bier en voor ik het wist zaten mijn gedachten elders. En toen stond er een koerier voor de deur!

Of hij hier moest zijn voor die kaas. Euhm, yep! "Maar dat is hier toch geen winkel, en het is wel aardig wat kaas..." Dat was niet gelogen, wat een joekel. Daar stond ik dan in de deuropening, met een portie kaas ter grootte van een autoband en het gewicht van ongeveer drie flinke baby's in mijn pollen. Een baby, daar kun je je op voorbereiden, maar als die plots een fikse 10 kilo weegt is dat toch ook schrikken denk ik zo. Weet je direct hoe ik me even voelde. 

Noord-Hollandse Gouda met Rode Zegel

Ja, daar sta je dan, trotse vader van een flink wiel Noord-Hollandse Gouda. Met Rode Zegel! Dat kwaliteitslabel of Europees keurmerk wat de Noord-Hollandse herkomst garandeerd, dat krijgt natuurlijk niet elke kaas.

Dat dit teveel kaas is voor twee personen, dat lijkt me overduidelijk. Blij dat ons ma bereid was haar snijmachine even uit te lenen want zo'n flinke rakker, daar begin je niet met een simpele kaasschaaf aan.

Zij die wensen mogen op afspraak steeds een pakketje kaas komen halen. Een blok of gesneden, zo u wil. En voor een keertje mag dat zelfs wat meer zijn, zonder dat ik u daarvoor iets aanreken. Als dat niet mooi is. Een vlotte babbel over zwarte Holstein-koeien, de ondergrond van zilte zeeklei waarop die beesten grazen of het feit dat ze tot 20 liter melk per dag kun 'leveren'... in mijn rol als kaasmeisje draai ik zelfs daar mijn hand niet voor om.

Rode Zegel, you can ring my bell!

Meer info over het Rode Zegel, dat kan je hier terugvinden. Nog een gaatje in je agenda - nee, dat verzin ik niet zelf - dan moet je zeker eens afzakken naar de kaasmarkt in Alkmaar. Kaas boren, wegen, onderhandelen met handjeklap, proeven, folklore, ... slechts één adres en dat vanf 5 april. Surf naar Kaasmarkt en kom meer te weten over deze voor kaasliefhebbers tot verbeelding sprekende markt.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...