maandag, oktober 29, 2012

Belg wint Stella Artois World Draught Masters

Daar sta je dan in het Canadese Montréal, een halve dag reizen en het is al Stella Artois wat de klok slaagt. Eén ding was zeker, hier zou bier getapt worden en wel op zeer hoog niveau! Welkom op de Stella Artois World Draught Masters.

Bier tappen dus, een ritueel dat volgens Stella Artois  in 9 stappen dient te gebeuren, gaande van het reinigen van het glas - excuseer, 'the chalice' - tot het serveren met het logo netjes naar de klant gekeerd. Deze verschillende stappen zal ik op die andere blog van me wel eens haarfijn toelichten, al was het maar omdat in ons bierlandje wel eens een stap of wat wordt overgeslagen. Om maar te zeggen dat ik in Canada meer dan één pint gedronken heb die de absolute perfectie benaderde. Wat zeg ik? Pintjes die absoluut perfect waren!

De 9 stappen richting perfect getapte Stella Artois

De winnaars van de nationale kampioenschappen, 21 in totaal, mochten op dit wereldkampioenschap de kleuren van hun land komen verdedigen. Europese landen zoals Cyprus, Ierland, Bulgarije, Hongarije, Griekenland, het Verenigd Koninkrijk, Oekraïne en uiteraard ook België tekenden allemaal present. De overige deelnemers kwamen uit landen zoals Puerto Rico, de Caymaneilanden, Australië, Nieuw Zeeland, Chili, Argentinië, Singapore, Guadeloupe, Thailand, de Verenigde Staten, China, Japan en gastland Canada. Stuk voor stuk landen een tikkeltje exotischer dan België, wat de wereldwijde status van Stella Artois als luxepils (geserveerd in iconisch glas) alleen maar bevestigt.

In dat opzicht mag het op zijn zachtst gezegd straf te noemen zijn dat wij Belgen als bierambassadeurs onze speciaalbiertjes steevast bij merk bestellen en dat we het wat pils betreft eigenlijk niet altijd zou nauw nemen. "Een pintje aub", zo gaat dat dan! Misschien moeten we daar ook maar eens verandering in brengen en onze pintjes bij de merknaam bestellen. Een betere wereld, die begint op café!

De 21 deelnemers en de Montréal skyline

Een pint tappen, het moet al raar lopen indien je dit als Belg op een welbepaald moment in je leven niet een keertje probeert. Dat België in de bierwereld dan ook een sterk merk is mocht nogmaals blijken toen ik mijn oor te luister legde bij het aanwezige journaille, de verschillende deelnemers en overige gasten. Onze kandidaat, de 23-jarige Leuvenaar Allaine Schaiko van café 't Archief werd zonder boe of bah getipt als één van de topfavorieten, tesamen met onder andere Charles Mudd uit Australië en de Canadees Jonathan Terninck. Geduchte tegenstanders, zo luidde het meer dan eens en laat het net deze twee concurrenten geweest zijn die op de vooravond van het grote gebeuren al monkellachend mijn verwoede pogingen tot het tappen van een perfecte pint gade sloegen. Het resultaat mocht er wel zijn aldus Jonathan, de finesse echter die was ver zoek. Blij dat ik de Belgische driekleur niet moest verdedigen.

Tijdens het ontbijt op de wedstrijddag sprak ik Allaine aan over zijn favorietenrol en verwees daarbij voorzichtig naar de wel heel straffe concurrentie. "De competitie zal niet makkelijk zijn maar dat moet niet, zolang het maar mogelijk is" was zijn met zelfvertrouwen doorspekt antwoord. "Deze avond is het aan mij en zal ik er staan, let maar op". De zelfzekerheid van de Belg baarde me eerlijk gezegd een beetje zorgen. Bij tegenslag - de wedstrijd werd beslecht middels rechtstreekse eliminatieproeven - komt dat gewoon dubbel zo hard aan.

"Ladies & Gentlemen, pour me a Stella" zo werd de wedstrijd donderdagavond in het prachtige Chalet du Mont Royal afgetrapt. Zijn zelfzekerheid leek Allaine tijdens de wedstrijd alvast geen parten te spelen. Meer zelfs, die groeide naargelang hij de tegenstand van de tabellen knikkerde.  Puerto Rico was het eerste land dat eraan moest geloven gevolgd door kleppers als Canada en Hong Kong. Onder luid gejoel - ik pleit vol trots schuldig - betraden Allaine Schaiko en zijn Australische tegenstander Charles Mudd de arena voor een laatste rondje biertappen. Drie lange minuten, twee maal twee perfect getapte pintjes en één winnaar. Belgium! 

De Belg Allaine Schaiko, World Draught Master 2012

Wij waren er als de kippen bij om te highfiven met de 16e Stella Artois Draught Master, de eerste Belg sinds 2008. Montréal mag dan van iedereen zijn, op dat ogenblik was het vooral van België. Opperste geluk bij de Belgische entourage (waarvan ik met veel plezier deel van mocht uitmaken) en niet in het minst bij overwinnaar Allaine zelf. Gezien de sterkte van zijn tegenstanders was zijn parcours zo mogelijk het moeilijkst van alle deelnemers. Ik moest even terugdenken aan zijn woorden van 's ochtends die zowaar profetisch bleken te zijn. Het respect, nog groter!

Er staan Allaine Schaiko drukke tijden te wachten

En dan begint de mallemolen. Links en rechts poseren voor een foto, interviews hier en daar. En dan is hij nog niet aan zijn ambassadeurschap voor Stella Artois begonnen. De wereld rondreizen, pintjes tappen zoals hij dat gewoon is, naar perfectie. Het is hem van harte gegund!

Voor België is dit uiteraard een prachtig verhaal, de titel die terug thuiskomt en naar Leuven nog wel. Mocht de winnaar echter uit een ander land gekomen zijn, ook dan was het ongetwijfeld een mooi verhaal geworden. 'Singa Pour' iemand? Rest mij enkel AB Inbev nog te bedanken voor de uitnodiging. Volgend jaar opnieuw?

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...