maandag, mei 28, 2007

Whiskey - Scotch - Bourbon


Vorige dinsdag hebben we een "whiskytasting" gehad in de avondschool. Eigenlijk had ik niet zo'n zin want een echte whiskydrinker ben ik niet. Jack Daniels, Jim Beam en Johnny Walker zijn niet echt whisky te noemen volgens de kenners dus ik er toch maar naartoe om te zien of ze mij dan misschien echte whisky konden leren drinken. Stonden op het programma, vijf echte Schotse single malts waarvan ééntje uit een fles van +/- 200 €.

Whisky beoordeel je dus zoals wijn: je kijkt naar de kleur, ruikt aan het goedje en laat het rondgaan in je mond. Niks klets naar binnen zoals wij al eens plachten te doen op één of ander feestje dus. Eigenlijk was de eerste nog maar de beste en daar heb ik niet mee gezegd dat die ook echt goed was. De tweede en de derde hadden een zekere turfsmaak, iets dat schijnbaar nogal geliefd is bij de echte drinkers... ik herinner me vooral nog de doordringende ethergeur en het feit dat het spul naar eigen bescheiden mening niet te (excusez le mot) zuipen was.

Met het risico mezelf belachelijk te maken voor een gezelschap van +/- 20 man/vrouw dan maar eens gevraagd of het geen idee was de beginnende whiskydrinker het goedje naar binnen te laten kappen "on the rocks" of god forbid, aangelengd met een beetje soda, maar dat was buiten de leermeester gerekend. Not done bij single malts wist hij te zeggen, bij bourbon en blends tot daar toe maar niet bij single malt whisky. Dat weten we dus ook weeral.

De uitdrukking on the rocks dateert trouwens van een hele tijd terug toen de kasteelheren nog geen frigo's hadden. Om hun deernes te plezieren met koude drankjes werden er kleine keitjes gekoeld in een nabijgelegen rivier en vervolgen in het te serveren drankje gedaan.

Morgen trouwens de laatste les Bar & Cocktail iets wat traditioneel afgesloten wordt onder de noemer lege flessen dag. Ik kan niet garanderen dat ik er in slaag daarover een post te plaatsen op coolinary net zoals ik niet kan garanderen dat ik morgen na de les op de Turnhoutse burendag een goeie indruk ga maken bij de nieuwe buren.

16 opmerkingen:

Kaatje zei

Met spijt in het hart moet ik melden dat ik vandaag niet in Turnhout ben..want dat had ik wel eens willen zien :-)

.s zei

Wat een jeannet ben jij eigenlijk. Een echte vent drinkt whiskey. Puur. Punt!

Sid Frisjes zei

De foto toont duidelijk whiskey uit de fles dacht ik zo... Verder moet jij je mening herzien want na een nachtje stappen met evenveel alcohol binnen was ik om 10 uur al uit de veren om een terras te doen met uw madam terwijl jij nog tot 16.00 h onder de dons lag.. so shut it biaatch

.s zei

Dat was omdat we toen de avond zijn begonnen met cava, een wijvendrank. Met whiskey heb je dat probleem niet, ask the kittens!

En een whiskey is het lekkerst als je al tranen in je ogen krijgt als je het glas naar je mond brengt...

Ann zei

Avondschool... Is dat aan de hotelschool van het Koninklijk Atheneum aan het Boomgaardplein?

Sid Frisjes zei

Inderdaad ja, ideale manier om iets bij te leren en goed te eten / drinken.

natsalie zei

ik heb gisteren toevallig nog een foto teruggevonden van s. tijdens een avondje whiskey-drinken (of zeg maar zuipen). ik moet zeggen dat we toch goed gelachen hebben. de avond duurde voor hem dan ook maar tot 23u. en de nacht tot ergens een gat in de dag erna.
ik zal de foto overmaken aan Sarita die zich die avond ook nog levendig als de bewuste whiskey-avond herinnert.

Anoniem zei

Dat was dan weer goedkope brol! :)

Sid Frisjes zei

Bon, om effe paal en perk te stellen aan die discussie... welke drink jij ook al weer .s?

Sarah zei

Ja, en ik speciaal met mijn zus een uur rijden om S toch maar (bij wijze van verrassing) te kunnen zien, ligt meneer daar met zijn zatte botten op bed, niet in staat om nog één woord uit te brengen. Daar stonden wij met onze ice-teakes.

Ik herinner me dat nog goed ja! HEEL goed.

.s zei

Mag ik trouwens toch nog even melden dat het eigenlijk niet lag aan de whiskey, maar aan de combinatie met je-weet-wel. Een dodelijke combinatie...

Sid Frisjes zei

Alles even samenvatten... .s geeft de voorkeur aan Jameson, een blend. Wat wil zeggen dat hij voor de rest hoop en al alleen nog maar J&B, Jack Daniels en Jim Beam gedronken heeft neem ik aan...
Niet één single malt whiskey, toch ladderzat en vollenbak commentaar leveren... straf!

Anoniem zei

Hier zie, ons manipulatorke, dat heb ik dus niet gezegd.

E. Stilker zei

Moet het niet SCHOTSE single malt zijn? (ipv Ierse)

Laat ik mezelf geen whiskeykenner noemen, maar ik heb toch een een voorkeur voor de Islay whiskeys met zware turf en rooksmaak. Maar mijn vriendin vind dat pakweg een Laphroaig naar verf ruikt ...

Sid Frisjes zei

Hallowkes, en dat merken we nu pas op... nen dikke merci want dat was idd wel vrij belachelijk. Heb direct ook maar whisky zonder de e gezet, want whiskey met e verwijst naar Ierse of Amerikaanse drank.

Anoniem zei

zwijgt over whisky jom! :-)

wedz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...