woensdag, november 08, 2006

Jamie Oliver vs. Gordon Ramsay

Onlangs mezelf het boek “Kook met Jamie” cadeau gedaan, volgens de verkoopspraatjes dé handleiding om een betere kok te worden. Een boek met het motto “wedden dat ik van jou een topkok kan maken” kan je toch niet laten liggen, wel? Het eerste dat opvalt bij dit boek zijn de foto’s, ongelofelijk. De cover alleen al is een pracht van een plaatje. (voor de fotofreaks, inclusief coole negatiefranden als kader) Voor dit boek zouden er maar liefst een 10.000 foto’s getrokken zijn om vervolgens te reduceren tot het gepubliceerde resultaat. Het boek zelf ziet er geweldig uit (direct een pak professioneler dan de voorgaande boeken) en is gevuld met 160 verrassende recepten die door iedereen klaargemaakt kunnen worden. Verder wordt er informatie gegeven over kookgerei, bereidingswijzen en tips voor wanneer u boodschappen gaat doen voor uw heerlijke gerechten. Een compleet boek dus, waarbij we stiekem het woordje bijbel al in de mond durven nemen.

Van m’n vriendin had ik ook het boek 100 % Ramsay gekregen, bij mijn weten een herwerkte versie van Ramsay’s Sunday Lunch. Met dit boek wil loudmouth Ramsay iedereen aan het koken krijgen en het liefst op zondagmiddag en in huiselijke kring. In dit boek komen 25 complete menu’s van verschillende oorsprong aan bod. Als je van de Italiaanse, Spaanse of Franse keuken houdt ga je in 100 % Ramsay zeker je zin vinden. Leuke bonus is de DVD die bij het boek zit, waarin de meester aan de slag gaat in zijn eigen keuken en zich van een totaal andere kant laat zien dan de Ramsay die we allemaal van televisie kennen. Op een half uurtje tijd maakt hij één volledige menu uit het boek alsook enkele voorafjes en dit doet hij bijzonder gedreven, enthousiast en met liefde voor het vak. Het aantal keren dat ie zichzelf in de handen slaat om iets benadrukken is niet eens te tellen en je krijgt direct zin om er zelf in te vliegen. Een aanrader!

Nog snel twee anekdotes over beide heren waaruit blijkt dat het ook maar mensen zijn!

Terwijl Gordon Ramsay pijnboompitjes roostert legt hij uit dat je daar voorzichtig mee moet zijn omdat ze snel aanbranden en dat niet de bedoeling kan zijn. Enkele seconden later zien we dezelfde pijnboompitjes waarvan er sommige naar mijn indruk toch behoorlijk aan de zwarte kant zijn. Geweldig toch dat hij dat op de DVD laat staan denk ik dan.

In “Kook met Jamie” staat ergens zijn remedie tegen tranende ogen bij het snijden van uien. In zijn jonge jaren gebruikte hij een duikbril en snorkel. Onlangs zag ik een oude aflevering waarbij zijn ogen begonnen te tranen en waarbij de dame achter de camera vraagt of hij daar niet tegen had. Reactie: “No, I don’t mind getting a bit teary”. De leugenaar, wie had dat gedacht! Een licht vochtige handdoek op de schouder zou trouwens goed helpen, maar dat volledig terzijde.

2 opmerkingen:

Sarah zei

onlangs op de radio gehoord: je tong uitsteken terwijl je de ajuinen snijdt, zou ook helpen tegen uientranen. je tong zou het "scherpe" van de uien opnemen. bij mij hielp het niet echt maarja.. :)

wat ook helpt: contactlenzen dragen!
jaren had ik geen last van tranende ogen, totdat ik nu af en toe mijn bril terug moet opzetten en ik me telkens afvraag "allez is deze ajuin dan nu zooooveel straffer??" totdat mijn frank valt dat het komt omdat ik m'n lenzen niet in heb...

Sid Frisjes zei

En waar stond de verborgen camera toen jij met tong uit de mond uitjes stond te snipperen ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...