maandag, oktober 23, 2006

Restaurantetiquette, bestaat het?

Situatie 1:

Wat doe je als je op restaurant je glas omstoot? Snel met je servet je drankje opdeppen natuurlijk, maar wat met datgene dat op de vloer ligt? Wacht je tot de ober het ziet of begin je er zelf aan? Vrijdag maakte ik exact dat mee, druk kletsend en wild gesticulerend gaf ik m’n “aperitief maison” (champagne, gin, limoen) een tik waardoor hij binnen de kortste keren tafel en vloer sierde tot groot jolijt van m’n vriendin, dat spreekt voor zich. Dan sta je daar de champagne te deppen met je servet, wachtend op de ober die te hulp schiet. Gelukkig was de man er vrij snel bij zodat het moment van ondraaglijk ongemak niet al te lang duurde, maar toch, iedereen lijkt je wel aan te staren! Het drankje werd vakkundig verwijderd, het tafellaken netjes vervangen en excuses meermaals aangeboden. Professioneel afgehandeld, dat wel maar hoort men dan niet te vragen of ik een nieuw drankje wil? In Napels heb ik ooit iets gelijkaardigs meegemaakt toen m’n shotglas Limoncello onvoorzichtig tegen men hand botste. De ober bracht mij spontaan een nieuw drankje, van het huis nog wel!

Verder wel uitstekend gegeten in Bistro Boogaers: Tonijnsteak met gewokte groentjes en rijst en een sabayon amaretto als toetje!

Situatie 2:

Op restaurant zal ik niet echt moeilijk doen als er iets fout loopt, het is wel erg om te beseffen hoe het keuken- en zaalpersoneel je probeert iets wijs te maken. Zondag waren we pizza gaan eten en toen onze bestelling geserveerd werd bleek mijn pizza gerookte zalm vervangen te zijn door een pizza parmaham. Op zich geen probleem, ik ben geen vegetariër en ham gaat er wel in als die van goede kwaliteit is maar toch, even een rechtzetting vragen! De serveuse van dienst had ondertussen ook gemerkt dat er iets niet klopte en kwam de pizza terughalen met de melding dat er een vergissing was gebeurd. Enkele seconden later was de juiste pizza klaar dus geen probleem. Tijdens het eten bleek echter dat men zich niet gewoon van tafel had vergist maar wel van topping. Onder de gerookte zalm lag nog een lapje parmaham! Ik heb het uiteindelijk zo gelaten zonder een scène te maken ofzo, maar als vegetariër misschien in restaurant Ciao toch altijd even je eten checken lijkt me.
Wie weet wat je op je bord krijgt!

6 opmerkingen:

Sarah zei

ik weet niet of je een nieuw glas moet krijgen als je het zelf omstoot hoor? zeker niet iemand die zo wild gesticuleert als jij :)

en missen is menselijk, natuurlijk, maar vergeten te excuseren vind ik onvergeeflijk! mensen kunnen met veel wegkomen bij mij, maar niet als ze dat op een arrogante, onvriendelijke manier doen! Vriendelijkheid boven alles!

Sid Frisjes zei

Dat van die champagnefluit dat is nog te doen hé, maar dat shotglas... dan moet ge al nen expert zijn in het "gesticuleren"!

Ann was vooral blij dat ik op dat moment niet rechtstond om m'n uitleg te doen!

.s zei

Haha, ik kan het me al levendig voorstellen, dat kletsen en wild gesticuleren...

Anoniem zei

Bedankt voor de "never eat at Ciao if you're a vegetarian". Ik vind dat gewoon niet kunnen...
(zonder al te verzuurd over te willen komen). Stel dat je een tomatenallergie hebt en je bestelt iets EXPLICIET zonder tomaten... Komen ze er dan ook gewoon relativerend naast staan wanneer je ligt te kokhalzen met een gezwollen keel? (ok, da's misschien wat over the top, maar het kan toch echt gebeuren he?!).

Is er voor de rest in T'hout nog een aanrader voor Italiaans?

Sid Frisjes zei

Ik ga eerlijk zijn, de pasta scampi's daar is geweldig, en zo hebben ze nog gerechtje maar zo'n farce als dat met die zalm/ham doe je gewoon niet... Cucina Maragnon moet nen aanrader zijn voor de mensen met een diepe geldbeugel, al vrees ik daar voor vegetarische maaltijden...

Sarah zei

ik heb wel ne diepe geldbeugel maar er zit niet zoveel in :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...