maandag, oktober 30, 2006

Mosselsoep met bier

Mosselen, we hebben ze ooit ontleed tijdens de biologieles en sindsdien ben ik er geen fan van. Ik gok dat ik vroeger in “Het Binnenhof” gemakkelijk een 200 kg mosselen klaargemaakt heb op tal van manieren (natuur, witte wijn, Provençaals…you name it) en in totaal heb ik er misschien ooit 10 mosseltjes gegeten. Aan koude mosselen begin ik gewoonweg niet (yuk) en mosselen met friet is dan weer te groot als instapportie. Vorig jaar tijdens de avondschool heb ik uit vrije wil een spiesje gemarineerde mosselen op, goed voor 50 % van men totaal, de andere helft heb ik ooit onder zachte dwang naar binnen moeten spelen. Ach, misschien heb ik het gewoon niet voor dieren zonder algemeen zenuwstelsel… dat kan ook. In ieder geval volgt er nu een receptje voor een biersoep met mosseltjes waarvan ik nu al kan zeggen dat ze lekker is!

Ingrediënten:

2 kg mosselen
2 uien
2 stengels bleekselderij
100 gr boter
2 flesjes bier (bv. Hoegaarden, Stella is te bitter)
50 gr kervel
1 el bloem
peper en zout
room
visfumet

Bereiding:

Ui en selder zeer fijn hakken en laten fruiten in de helft van de boter (niet bruin laten worden)
Schoongemaakte mosselen, peper, zout en bier toevoegen en op een zacht vuurtje +/- 10 minuten doorkoken.
Ondertussen de rest van de boter met kervel en bloem laten smelten en roeren tot een gladde saus.
Als de mosselen gaar zijn deze verwijderen en uit de schelp halen
Kervelsaus en mosselen aan het mosselsap toevoegen en indien nodig aanlengen met visfumet
Room toevoegen, goed omroeren en warm serveren.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...