maandag, november 28, 2016

Mijn Melkmoment - Verloren brood

‘Melk is goed voor elk’, het is een slogan waar ik als kleine bengel mee groot ben geworden. Een flink glas melk – al dan niet omgetoverd tot chocomelk dankzij Quicky – ging steeds gepaard met een melksnor van jewelste. Advertenties werkten zelden zo aanstekelijk als die van melk in m’n kinderjaren.

 
 
Het lot van sommige hedendaagse stadskinderen die denken dat melk louter uit een brik komt, is me altijd bespaard gebleven. In het rurale Oosthoven van m’n jeugd waren weilanden met grazende koeien immers nooit ver weg. Op gezette tijden troonde de mama ons mee naar een boer en kochten we verse melk. Warme melk ook, recht uit de uier! En op de terugrit deed mama ook altijd een koe na als we het vroegen. Een ware belevenis bedenk ik me net, al was ik niet echt te vinden voor het velletje dat op de melk zat. Jeugdherinneringen, hoe mooi is dat toch!
 
Mijn Melkmoment: Zoek de fout!

Ondertussen zijn we zo’n dertig jaar later, en ondergetekende drinkt nog steeds melk. Amandelmelk, rijstmelk, sojamelk, … en uiteraard ook echte koeienmelk. Niet meer vers van de uier, maar uit brik zoals iedereen. Ooit heb ik zo omstreeks 23.30 h op café een glas melk besteld omdat ik er razende zin in had. “Dat melk voor kindjes was, en ze dat niet in de ijskast hadden” was het verdict. Het pintje dat volgde heb ik uiteindelijk met evenveel plezier opgedronken, maar toch. Een glas melk voor een volwassene, dat moet toch kunnen. Het zou zo maar even MijnMelkmoment kunnen zijn, maar dat zou te gemakkelijk zijn.
 
Voor Mijn Melkmoment kies ik met plezier voor verloren - of was het nu gewonnen – brood. Verspilling van eten is altijd jammer, en verloren brood – zeg ook gerust wentelteefjes – is misschien wel het gerechtje bij uitstek om oud brood met de hulp van wat melk en eieren een laatste kans te gunnen. Makkelijk zat en verdraaid lekker die 'French Toast'.




Nodig:
 
4 dik gesneden boterhammen, 100 ml melk, 2 volledige eieren, 2 el boter, snuifje kaneelpoeder
 
 Doen:
 
- Breek de eieren in een kom en voeg de melk en een snuifje kaneelpoeder toe en klop los tot een mooi geheel.
- Smelt de helft van de boter in een koekenpan op middelhoog vuur.
- Dompel de eerste twee sneetjes brood in het melk- en eimengsel en bak vervolgens gouden bruin. 
- Herhaal voor de resterende twee boterhammen.
 
Tips
* Qua beleg of garnituur bij je verloren brood kun je eindeloos variëren. Van een laagje suiker tot gebakken appeltjes of schijfjes banaan.
* Probeer eens een 'hartige' versie zoals ik deed, met gebakken spek in maple siroop.
* Steek rondjes uit je brood voor een feestelijke presentatie.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...