maandag, juni 16, 2014

25 Vlaamse Foodies - Filip Salmon

Ergens in de zomer van 2013 kreeg ik de vraag van Filip Salmon of hij mij per toeval mocht interviewen voor een boek over Vlaamse foodies. Foodie, check! Vlaamstalig, eveneens check! Een afspraak in het bruinste café van Turnhout volgde alwaar een spervuur aan vragen mijn deel werd. Welgemikte antwoorden volgden dat het een lieve lust was, waarna de innerlijke mens gesterkt werd in een goedgekozen restaurant.
 
Een klein jaar later ligt het boek 'Vlaamse Foodies' in de winkel en het mag gezegd, 't is een pareltje geworden. Om te beginnen zijn er verschillende ronkende namen van diverse pluimage (denk Wim Opbrouck, Pascale Naessens, Buscemi, Gene Bervoets, Tony Le Duc, Sven Ornelis, ...) die een tipje van de sluier van het gastronomische luik van hun bestaan lichten, alsook hun favoriete adressen en een receptje prijsgeven. Een pluim op de hoed van Filip Salmon om de culinaire lotgevallen van een dergelijk bont gezelschap te bundelen in een puik boek.
 
25 Vlaamse Foodies - Filip Salmon - Davidsfonds Uitgeverij

Extra credits ook voor de vlotte vormgeving (Maarten Deckers) en de mooie foto's van Marco Mertens. Die fotosessie met Marco, dat was er trouwens ook eentje om niet snel te vergeten. Het was half januari en het nemen van die foto zou makkelijk tijdens mijn lunchpauze gepiept worden. Keuken noch tuin, nergens was er 'goed licht' te vinden.

Op het plat dak zat het licht dan weer wel snor, direct ook de reden waarom ik ter vermaak van fotograaf en voorbijgangers allerhande op ons dak iets gek met cocktails stond te doen. Putje winter! In een zomers hemdje! Soit, 't is een leuke foto geworden!

25 Vlaamse Foodie - Filip Salmon - Uitgeverij Davidsfonds

Het boek Vlaamse Foodies kan u in de betere boekenwinkel terugvinden of bestellen via deze link. Een aanrader zeg ik u en dat niet alleen omdat er enkele pagina's aan de illustere Sid Frisjes zijn besteed.
 
Sinds ons zomers interview / etentje heb ik de auteur Filip Salmon nog één keertje opnieuw gezien en wel in zijn lievelingsrestaurant Bartholomeus. Nu kwam de bebaarde man aan het aanpalende tafeltje me vaag bekend voor, er was alsnog een tweet aan mijn adres nodig om gezicht aan gelegenheid te koppelen. Foodies anno 2014!

2 opmerkingen:

veerle zei

Was het de Ranonkel? Of is er nog een bruiner café?
Dan ben ik heel benieuwd!

Sid Frisjes zei

Het was helemaal de Ranonkel. De Penge had ook nog een optie geweest maar je hebt het bij het rechte eind.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...