vrijdag, november 22, 2013

Recept: Bouillon van gebrande ui met seizoensgroenten

We moeten daar niet onnozel over doen, als (food)blogger krijg je meer dan ééns de gelegenheid om iets leuks uit te proberen, op restaurant te gaan of iets dergelijks. De verre verplaatsingen per trein en nachtelijke busritjes neem ik er voor lief bij. Als één van mijn favoriete bureaus me vraagt of ik me per toeval ook achter een goed doel wil scharen, dan doe ik dat uiteraard met plezier.
 
Onze opdracht was simpel, een voedzaam en evenwichtig gerechtje uit onze mouw schudden dat je voor minder dan 4 € op tafel kunt toveren. De verschillende recepten worden vervolgens gebundeld en verspreid in alle sociale warenhuizen van het Rode Kruis. Ook Omnivit, de opdrachtgever achter deze campagne, doet ook zijn duit in het zakje. En dat mag je letterlijk nemen want per verkocht product uit hun gamma - voedingssupplementen zijn dat -  storten zij één volledige euro op rekening van het Rode Kruis. Tot zover mijn woordje uitleg, 'let the cooking begin'!
 

 
Koken voor amper vier euro, met de gedachte dat er een pak mensen zijn die zich strikt aan dat budget dienen te houden, is dat toch wel een reality check. Armoede in eigen land, een niet te onderschatten probleem zo mag blijken, dus dat onder de aandacht brengen... volgaarne!
 
'Een dag zonder soep is een verloren dag', ten huize Coolinary is dat een waarheid die klopt als een bus. Dagelijks verse soep dus! Omdat het lekker is, maar ook veelzijdig, gezond, voedzaam, praktisch... ga zo maar door. Aan mijn deur mag altijd aangebeld worden voor het uitwerken van een 'soepboek'. Tot u spreekt een fan van soep, dus dat ik een soepje zou maken, dat stond redelijk snel vast.
 
Bouillon van gebrande ui met seizoensgroenten
 
Het soepje zou 'een bouillon van gebrande ui worden met seizoensgroenten'. Een spotgoedkope, makkelijk te maken niet alledaagse smaakbom was het resultaat. Gewoon in een kom te serveren of desgewenst met de nodige finesse als een heerlijk pareltje. Aan u de keuze!
 
Nodig:
 
500 gr vastkokende aardappelen, 500 gr ui, 1 stronk brocolli, 250 gr spruitjes, 250 gr wortel, halve bussel raapjes, 100 gr hesp, 1200 ml groentebouillon
 
Doen:
 
- De ui in (fijne) brunoise snijden en deze in een weinig olijfolie laten karameliseren tot deze bruin kleurt. Broccoliroosjes apart houden en de stam in schijfjes snijden en samen met de bouillon aan de ui toevoegen. Laten trekken tot de bouillon op smaak is (evt bijkruiden) en zeven.
 
- Aardappelen schillen en in stukjes snijden. (voor een mooie presentatie eventueel cilinders of staafjes uitsteken). De wortel schillen en in schijfjes snijden, de raapjes in fijne halve maantjes snijden en de spruitjes opkuisen. (enkele spruitjes apart houden) Blancheer de verschillende groenten naar eigen gaartijd in weinig gezouten water.
 
- Pureer één gekookte aardappel samen met een gelijke hoeveelheid ui en de brocollistam welke uit de bouillon gezeefd werd. Blancheer enkele spruitblaadjes en vul deze met de op smaak gebrachte puree.
 
- Schik de verschillende groenten in een soepbord, voeg de gezeefde bouillon van ui toe en werk af met in fijne julienne gesneden stukjes hesp.
 
Bouillon van gebrande ui met seizoensgroenten

Een extra toets geven aan dit fijne maaltijdsoepje, dat kan. Op het laatste moment besloot ik bijvoorbeeld de aardappelstaafjes na het blancheren nog even aan te korsten in olijfolie. Ik hield ook één kleine ui apart om deze in partjes te snijden, te karameliseren en zo toe te voegen aan de bouillon.
 
Dan nu de hamvraag, ben ik onder de 4 euro gebleven? Met 3,80 € op de teller kan ik met trots zeggen dat dit wel degelijk het geval was. Meer nog, dit recept is goed om 4 personen een portie van zo'n 250 ml bouillon te serveren. Dat wil dus zeggen dat de eindbalans komt op 0,95 €. Mooi gedaan denk ik dan.  
 
Bouillon van gebrande ui met seizoensgroenten

Mooie commentaar gekregen over de bouillon dus dat zat alvast snor. Als mijn receptje de komende wintermaanden enkele mensen een hartverwarmd moment van plezier mag bieden, dan ben ik de gelukkigste man van de wereld.
 
Geen Yves Mattagne gezien in het naar hem genoemd atelier, maar wel aan de lijve mogen ondervinden dat de genaamde Gilles van Wood and Rags zich een waardig souschef toonde. Verder geen gebrek aan chefs want ook de andere foodbloggers waaronder Avocado van de Duivel, Food before Brains, Bombay Bruxelles, Pinch of Me, Van Rosen en de Yummyblogsisters  wisten voor 4 € heerlijke creaties uit hun hoge hoed te toveren. Respect!

1 opmerking:

annemarie zei

Wat? en dat allemaal voor 4 euro, wow ik ben onder de indruk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...