maandag, juni 24, 2013

Best Kept Secret - het foodie verslag!

Het Best Kept Secret Festival in Hilvarenbeek vlak over de Nederlandse grens, wij hadden er maar wat zin in. Als de organisatie enkele dagen voor het festival wordt afgetrapt een volledige 'food line-up' lost, dan gaat er hier eentje ongeduldig op zijn stoel schuifelen. Dat het festival om verschillende redenen een schot in de roos was kunt u hier lezen, op coolinary houden we het bij dat wat de innerlijke mens drie dagen gesterkt heeft.

Zelden deed een eerste wandeling op een maagdelijk nieuwe festivalwei meer plezier dan vorige vrijdag. Nergens cateringgiganten terug te vinden, geen twee dezelfde eetkramen op het terrein... ik word daar gelukkig van. In plaats van de uniform voorgekauwde hap die je doorgaans op festivals voorgeschoteld krijgt waren het hier omgebouwde bestelwagens, aangeklede bunkers en ingerichte caravans die het mooie weer mochten maken. Eten dat met passie à la minute wordt klaargemaakt, daar kan niets tegen op. En dat treft want ik voelde een hongertje opkomen.

Best Kept Secret Festival - cateringstandjes

Het aanbod op het festival was ronduit verbluffend. Er waren frietjes ja, handgesneden en vers gebakken. En in Nederland is een kroket ook nooit ver weg, maar dan wel met echte stukken vlees erin, in niets te vergelijken met kroketten die je hier doorgaans in je maag gesplitst krijgt. Alles proeven was schier onmogelijk, al heb ik wel mijn best uiterste best gedaan niet te weerstaan aan alle verlokkingen die het festival op culinair vlak te bieden had. 

We keken ons de ogen uit en pikte onze favorieten op basis van de verschillende sandwichborden. Een grappige naam, daar ben ik altijd voor te vinden? Joerie Tandoorie gaat ongetwijfeld met de titel 'grappigste naam' lopen.

Donuts - Joerie Tandoorie - Satéman - Veggie Gyros

Als een gek met een missie stortte ik me op de verschillende eetstandjes. Bij de laatste telling bleek ik zelfs meer koks dan bands aan het werk gezien te hebben. De weegschaal loog er maandagochtend trouwens niet om maar dat is bijzaak. 

Een gigantische smoker om u tegen te zeggen, het kan niet anders dan dat ik daar als barbecuefanaat binnen de kortste keren iets lekker besteld had. Een 'pulled pork sandwich', daar kuipt nu eenmaal aardig wat tijd in dus dit was een uitgelezen moment om ervan te proeven. Zonder meer zalig en belangrijk, geen overheersende barbecuesaus. 

Een heerlijk verse pizza prosciutto, niet uit een elektrische maar uit en houtgestookte oven. Herinneringen aan Napels waren zelden dichter bij.

Graag gaan ze het allicht niet horen maar als het op gehaktballen aankomt kunnen ze in Nederland nog iets leren van ons aller Balls and Glory. Niet dat er iets mis was met deze gehaktbal met Hollandse jus maar we hebben de luxe beter gewoon te zijn. 

Makreel, dat gaat er ook altijd in. Een volledige gerookte makreel - iets te koud geserveerd - wat brood en een fijn sausje. Smullen hoor! En dat is maar een greep van het aanbod waaraan we ons tegoed hebben gedaan.  Soep, hamburgers, veggie wraps, mosselen friet, vegetarische burgers, noem maar op. We lieten het ons allemaal meer dan smaken, maar er kan er maar eentje de lekkerste zijn...

Pulled Pork - Pizza Prosciutto - Gehaktbal - Broodje Makreel

"Ga jij dat eten?" vroeg Ann zich af. Ik had postgevat aan de Big Green Egg van de stand van Zijpe Stijl en er was niets dat mij ging weerhouden van een portie vers 'gegrilde scheermessen'. Beetje olijfolie, sjalotsnippers, een zuurtje, een draai van de pepermolen... meer moet dat niet zijn. Ik durf er mijn hand onmiddellijk voor in het vuur steken, dit was absoluut het allerbeste dat ik ooit op een muziekfestival heb gegeten. Veruit! Meer zelfs, lang geleden dat ik nog zo van mijn sokken ben geblazen door een dergelijk smaakbommetje. Koningen van de festivalhap kroon ik ze! Wie doet beter?


Zijpe Stijl - Scheermessen van de Big Green Egg

Ijdele hoop, daar ben ik me van bewust maar mochten alle festivals een beperkt gedeelte van de ruimte voorzien voor catering open stellen voor jonge, startende bedrijfjes die er vol voor gaan, ik denk dat er dan beter gegeten wordt!

1 opmerking:

liffey zei

helemaal eens met de winnaar, wat een geweldig lekker hapje was dat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...