donderdag, april 18, 2013

Zelf kaas maken: Make Cheese Inc - Mozzarella Kit

Het moet sinds afgelopen zomer zijn dat ik redelijk verslingerd ben geraakt aan 'crowdfunding projectjes' zoals je die op pakweg Kickstarter kan terugvinden. Op dergelijke sites kunnen mensen met geweldige ideeën maar een gebrek aan fondsen op zoek gaan naar 'backers'. Die backers, dat zijn mensen die niet alleen in dat goede idee geloven, maar ook bereid zijn een bepaald bedrag neer te tellen om zo'n idee tot uitvoering te krijgen. Tegenover jouw bijdrage - pledges zijn dat - staat een tegenprestatie. Enkel en alleen als het project van de grond komt wordt je rekening belast en krijg je waar je recht op hebt. Klinkt ingewikkeld allemaal maar dat is het zeker niet. Gewoon even naar één van dergelijke sites surfen en er gaat een nieuwe wereld voor je open.

Mijn allereerste succesvolle 'pledge' was een Mason Cocktail Shaker. Ondertussen zitten er nog een soortement snijplank, cocktailbitters, een iPhonebumper en een 'Yolkr' in de pijplijn. Mijn kit om thuis zelf kaas te maken is deze week aangekomen. En die was ik dan weer helemaal vergeten. Dolletjes!

Mozzarella Cheesemaking kit

Mijn input mag dan beperkt zijn, als ik naar Make Cheese Inc surf weet ik dat ik heb bijgedragen tot het realiseren van de droom van deze mensen. Daar kan je zelfs geen prijs op plakken! Logisch ook dat ik maar wat gretig was om m'n kit uit te pakken. Zout, acid citric, een thermometer, starttabletten, een neteldoek en een uitgebreide handleiding... voldoende om me thuis in gang te zetten.

Mozzarella Cheesemaking Kit - de inhoud
 
Dit weekend ga ik van start. Mijn klompen worden van stal gehaald, net als de denkbeeldige kaasboerin in mezelf. Starten doe ik met vier liter melk (of room) en binnen afzienbare tijd - ze spreken van een uurtje - heb ik mezelf zo'n 500 gram kraakverse mozzarella gemaakt. Als je rekening houdt dat één kit goed is voor 30 'batches', dan komt dat neer op zo'n 15 kilo mozzarella. Ik gok dat er veel pizza op de barbecue zal komen te liggen. En kruidige gemarineerde cadeaupotjes, nog zoiets!

Mozarella Cheesemaking Kit - uitgelicht

Mozarella maken, binnen de kortste keren ben ik daar met een klein gelukje heer en meester in. Nu alleen nog ergens een fikse buffel weten te vangen, deze vervolgens terug vrijlaten omdat het een mannetje was en een heuse koe op de kop tikken. Spannende tijden.

3 opmerkingen:

Mikaël zei

Benieuwd welke melk je gaat gebruiken (recipe vermeldt dat het geen gepasteuriseerde mag zijn). Het resultaat binnenkort op je blog ?

Sid Frisjes zei

De reactie van de kit op melk / room, daar gaat het vanaf hangen. Resultaat uiteraard op coolinary!

De yummyblogsisters zei

hoe leuk! wij komen wel proeven :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...