donderdag, december 08, 2011

Koken met de Kinderkok

Art of Children is een kunstinstelling met slechts één doel voor ogen: kinderen creatief laten groeien. En omdat we allemaal weten dat er niets hipper en creatiever is dan koken, hebben ze direct maar een ‘Kinderkok’ aangesteld om de nobele culinaire kunst bij de allerkleinsten te promoten. En die kinderkok - de eerste in Vlaanderen - is niemand minder dan Jeroen Van Alphen, bekend en berucht van ‘Mijn Restaurant’. ‘De Kinderkok’ doorkruiste de afgelopen maanden heel Vlaanderen om er in de scholen kindjes aan het koken te krijgen. Het boek ‘Koken met de Kinderkok’ is hier een logisch gevolg op. En dan te weten dat ik nog via Facebook de vraag heb gekregen van Tim, een oude buurjongen, of ik mezelf in die rol zag.


Het is een kookboek geworden voor kinderen van alle leeftijden, (ja, de ouders mogen meehelpen) en om ongelukjes te vermijden wordt vooraf netjes opgesomd welke taken de kleine koks op welke leeftijd kunnen doen. Anno 2011 eten kinderen zoals hun ouders, en dat wil zeggen uitgebreid. Passeren onder andere de revue: aperitiefhapjes, voorgerechten, soep, hoofdgerechten, en hoe kan het ook anders, desserten. Een menu met bitterballetjes, pizza, soep met foccacia, farfalle bolognaise en een overheerlijke taart is niet geheel ondenkbaar. Er komen verder niet alleen tal van keukentips aan bod, ook staat het boek bol van de aanstekelijke foto’s. Zelfs ik zou er direct aan willen beginnen en het is toch alweer een tijdje geleden dat ik nog een kindje was.


‘Koken met de Kinderkok’ is verschenen bij Standaard Uitgeverij, (ISBN 9789002240485) telt 144 bladzijden en moet een luttele 14,95 € kosten. Neem het van mij aan dat in tijden van crisis dit de goedkoopste investering in uw kroost is die je je maar kunt bedenken. Hoor ik u daar Kerstcadeau denken?

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...