dinsdag, november 06, 2007

O, het geluk van erwtensoep. **

"O, het geluk van erwtensoep, de lekkerste gedichten" is een originele selectie van de mooiste gedichten over eten, drinken en tafelen. Over zure appels, smetteloos witte servetten, margarine voor elf cent, genot dat schuilt in oud brood, glaasjes vuurwater, het eten van walvissen, literaire maaltijden en het deksel van een middelgroot potje marmite.

Volgens mij eerder een boek voor liefhebbers van poëzie dan voor de gemiddelde hobbykok, maar in ieder geval wel poëzie die uw honger naar het mooie en het lekkere voedt. Een spelletje met het woord poëet dringt zich op al is een dichter aan het woord laten misschien nog makkelijker.

Boomgaard van Bart Moeyaert

Kom hier, dat ik je bijt,
je als een appel eet,
en - zoals dat gaat -
van blijdschap
niet meer weet
waar ik mijn handen laat.
Je bent een boomgaard,
eigenlijk, waarvan ik graag
de vruchten pluk,
de bloesems ruik,
zoals vandaag.
Kijk maar:
weer raak ik hier
mijn handen kwijt,
nu ik je in mijn armen bijt,
je als een appel eet,
en weet hoe de liefde smaakt.

Vrienden van de poëzie zouden voor minder naar de winkel lopen voor deze uitgave van Het Davidsfonds, een samenwerking met Hotel- en Toerismeschool Spermalie.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Spermalie? Echt?!

natsalie zei

ik wou net hetzelfde vragen!!

Ruben zei

Eentje van Herman Deconinck:

O lief, waart gij een pistolee,
dan beet ik u in twee!

Ook wel netjes :)

Sid Frisjes zei

't was te denken dat er daar iemand ging over vallen...tststs.

Sid Frisjes zei

O zoete zonde,
kom hier dat ik je pak,
je ligt daar zo verleidelijk
mijn middernachtsnack.

Sid Frisjes op zijn best

Sarah zei

awel ja, ik wil wel eens erwtensoep eten met Bart Moeyaert hoor! kan je dat niet weggeven als volgende prijsje??

Sid Frisjes zei

Pas maar op dat ik je deze nacht niet aanzie als "middernachtsnack" :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...