donderdag, oktober 18, 2007

For heavens saké

Gisterenmiddag een halve dag verlof gepakt om een workshop “sushi” te gaan volgen in de Warande. Best wel interessant want zelfs bij het maken van de bekende maki sushi komt best wel wat kijken. Rijst afspoelen, laten wellen in een zeef, met kombu aan de kook brengen, snel laten afkoelen (niet in de ijskast) en dan pas kan je beginnen rollen. Het spreekt voor zich dat ik daar een kei in was. Japanse omelet, wortel, paprika, rauwe zalm, bosui, rauwe tonijn, rauwe sint-jacobsvrucht, krab, komkommer, avocado en het door mij gevreesde wasabi waren allemaal ingrediëntjes die terug te vinden waren in onze sushirolletjes.

Passeerden onder andere nog de revue en kende ik al uit de macrobiotische keuken van de schoonouders: Nori, kombu, daikon, gari, dashi, mirin…

De sushi (gegeten met stokjes en/of vingers), dompel je in een beetje soyasaus en smaken echt goed. Ze laten zich wonderwel goed vergezellen door een welbepaalde thee en uiteraard de rijstwijn saké. Ik heb de Japanse “freetkampioen” ooit 100 porties maki naar binnen zien spelen maar na 10 stuks moest ik de handdoek al in de ring gooien.

Niets met eten te maken maar nog steeds de aanleiding van de weinige posts op m’n blog, onze verbouwing! Van de week gaan we de ramen bestellen en volgende woensdag krijg ik een nieuwe voordeur. Joepie!

3 opmerkingen:

Sarah zei

en krijgt ann dan ook een nieuwe voordeur of niet?

en die "joepie" duurt maar totdat de rekening komt hoor ;)

maar we hadden het over sushi: ik vind dat superlekker maar om het klaar te maken is me dat toch nét ietsje teveel prul.. but hey, ik wil het wel eens komen proeven bij u!

Sid Frisjes zei

Nee, die heeft een tijdje terug nog een nieuwe achterdeur gehad :-)

Er komt wat bij zien bij sushi maar het is de moeite waard. Uiteraard altijd verse productjes gebruiken hé. Binnenkort nog eens naar de Sun Wah afzakken.

Ruben zei

Over rijst gesproken:
http://www.freerice.com

Train je Engelse vocabulary en geef de arme kindjes te eten :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...