vrijdag, november 17, 2006

België - Nederland

Eetgewoontes, elk volk heeft zo zijn gewoontes en velen daarvan zijn tot ver buiten het thuisland bekend. Zo eten de Amerikanen te vet, de Aziaten gezond, boeren de Russen na de maaltijd en gaan de Spanjaarden heel laat eten! Belgen zijn trots op hun bier en frieten, worden beschouwd als echte Bourgondiërs en de Nederlanders hebben hun kroket uit de muur en uiteraard ook hun kaas.

Of het nu clichés zijn of niet, de Aziaten en de Belgen komen er goed uit, de Amerikanen en de Nederlanders net iets minder. Op eigen ervaringen gebaseerd probeer ik snel de Belgische eetcultus te verdedigen en als het even kan de Nederlandse ook, een beetje rivaliteit tussen de buurlanden kan nooit kwaad.

De Belg een Bourgondiër

Bij ons thuis wordt er dagelijks gekookt (soep, vlees/vis, groenten, aardappelen) veelal met verse producten. Af en toe komen er producten uit de vriezer of uit blik aan te pas maar een volledige diepvriesmaaltijd haalt zelden of nooit de maaltijd. Restaurantbezoekjes zijn ook in, mijn vader gaat wekelijks op restaurant, ikzelf vind ook elk excuus goed genoeg om eens lekker te gaan eten. Mijn moeder is niet zo’n fervente restaurantbezoeker, maar naast de obligatoire winter- en zomervakantie gaat zij toch ook minstens 2 keer per jaar op weekend, lekker gastronomisch genieten. Als ik een reisje boek probeer ik ook te kijken of er de mogelijkheid is om een workshop regionaal koken te volgen en op vakantie is uit eten gaan en een lekker glaasje wijn drinken een ideale avondbesteding. Ben je daarom een Bourgondiër?

Het beste bier

Op city trip in New York zaten we in een bistro waar er 5 bieren geserveerd werden, waaroonder 3 Belgische, een Amerikaans en één Nederlands. Ons bier is iets waar we trots op zijn en dat we naar waarde schatten. Het biertappen hebben we tot een kunst verheven en in tegenstelling tot de Nederlanders met hun oersaaie te kleine glazen of de Engelsen met hun halve liters schenken wij bier in speciaal daarvoor voorziene glazen. Een
Kwakglas mag je trouwens zo in een museumkast plaatsen en dan is er ook nog Westvleteren, een wereldvermaard abdijbier dat je enkel bij de monniken kan kopen mits reservatie. Geen wonder dat wij het bierland bij uitstek zijn!

Frietjes / patat

Een algemene misvatting is dat frietjes van Franse oorsprong zouden zijn en daar zit de Engelse term “french fries” voor iets tussen. French fries staat gewoon voor “geneden” frieten en wij Belgen hebben, tot spijt van wie het benijdt, nog altijd de lekkerste. Het voorbakken en vervolgens bakken is essentieel om goede frieten af te leveren en ook de portie is belangrijk natuurlijk. Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik in Oud-Turnhout, vlak bij de grens met Tilburg, frieten ging halen en dat er Nederlanders hun beklag deden aan de uitbater van de frietkraam omdat ze een kleine en géén grote portie patat besteld hadden. Toen bleek dat de grote portie die zij kregen in feite maar een kleine portie veranderde krenterigheid al gauw in verbazing! Een aanrader voor passerende Nederlanders zijn zowel Frituur Miranda als Frituur de Chalet, beiden te vinden op de Steenweg op Ravels in Oud-Turnhout op een 200 meter van elkaar. Bestel er een grote friet en probeer die maar eens op te eten. Een troost is wel dat in de Belgische grote steden de porties/frieten vaak even belabberd zijn als in Nederland.

Pindahorror

Dat er Nederlanders zijn die graag pindakaas eten is hun zaak, maar moet daarom elke saté in pindasaus gedoopt zijn. Als kind was ik verzot op saté en op restaurantbezoek bij de noorderburen heb ik zo eens de fout gemaakt saté met frietjes (of rijst) te bestellen. In België krijg je dat negen op de tien met een warme currysaus maar niet in Nederland hoor. Daar zat ik met m’n saté die ik plots niet lustte maar wel moest opeten. Het moet toen geweest zijn dat ik een afkeer heb van pindasaus heb gekregen. In februari heb ik nog eens toast met pindakaas geprobeerd bij een Nederlands gastenkoppel, maar ook dat heeft me niet kunnen overtuigen.

Viva Febo

Wat is dat met die kroketten uit de muur? Bami-, Nasi-, vlees- of kaaskroketten… het wordt gefrituurd en in de muur gestoken. Weg klantencontact en weg hygiëne. Als iemand die dingen afbakt en in de muur steekt kan men die toch evengoed gewoon verkopen, of zie ik dat verkeerd? Ik geef grif toe dat ik me al wel eens heb laten verleiden door een muurhap maar dat is dan omdat de alternatieven zo pover zijn. Lekker verse soep, verse fruitsap, verse broodjes met vers beleg… zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Volgens mij zijn gezonde, goed geprijsde snacks een gat in de Nederlandse markt en daar bedoel ik uiteraard niet jullie voorgesneden appels of geschilde worteltjes mee

Kaas

Wat kaas betreft genieten de Nederlanders van wereldfaam en terecht maar die markt moeten ze toch delen met enkele andere landen. Hun Gouda mag dan een fenomeen zijn, de Italiaanse Parmigiano of Gorgonzola en de Franse Roquefort zijn minstens zo bekend.

Als we het dan nog over chocolade en Brussels sprouts gaan hebben kunnen we nog even doorgaan maar bovenstaande moet toch voldoende zijn om de discussie een beetje aan te wakkeren en om het chauvinisme in ons allen naar boven te krijgen. België, Nederland… wie is de uitblinker en waarin?

1 opmerking:

Sarah zei

De chalet is DE uitblinker in frieten. En meer heb ik daarover niet te zeggen.

Of misschien nog dat wij in Antwerpen geen frieten meer eten, maar enkel nog speciaal naar de chalet rijden voor frieten?

En ook nog dat ik kroketten uit de muur een walgelijk idee vind?

Of dat wij vroeger ook altijd soep en dan vlees-patatjes-groenten aten, en heel soms vanillepudding als nagerecht? Maar dat ik er amper in slaag om zelf die heilige drievuldigheid te behouden?

Dat ik ALLE kazen even lekker vind?? Hoe straffer en stinkender hoe liever :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...