donderdag, november 16, 2006

Adopteer een olijfboom, kritisch bekeken!

Onlangs las ik ergens dat je tegenwoordig je eigen olijfboom kunt adopteren. Verschillende sites zoals www.olijfenzo.nl of www.nudo-italia.com bieden je de mogelijkheid een boom te adopteren waarvan je dan uiteindelijk zelf de vruchten plukt. Naast een adoptiecertificaat ontvang je ook olijfolie van je eigen boom. “Schitterend initiatief” en “wat een pracht van een cadeau” was zo het eerste dat door mijn hoofd ging en mijn hand was onbewust al naar mijn Visa kaart aan het zoeken.

En toen kwam mijn kritische ik op het idee om daar eens even bij na te denken of dit niet gewoon een marketingstunt is, want 50 tot 100 € voor een liter ofzo olijfolie kan natuurlijk al flink tellen. Wat wordt er hier nu eigenlijk verkocht, olijfolie of het idee dat de olijfolie van je eigen boom komt? Ik vrees dat het het laatste is want zeg nu zelf, als je in de supermarkt olijfolie van + 50 € ziet staan dan loop je die toch gewoon voorbij. Je koopt dus het gedacht dat je voor een jaar de trotse bezitter bent van een olijfboom en diens olie. Maar klopt ook dat wel? Bij Nudo-Italia geven ze al een beetje toe dat de olijfolie niet echt van jouw boom komt maar ook van zowat een vijftigtal bomen rond de jouwe. En dan hebben we het nog niet gehad over de extra kosten voor verzending die aangerekend worden…

Geweldige marketingstunt en naar alle waarschijnlijkheid trappen er verschillende mensen in, maar ik zal er deze keer niet één van zijn!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...