vrijdag, december 06, 2013

Lost Stories: Hendrick's Gin

Laat december maar eens in het teken staan van de 'Lost Stories', mooie dingen die om één of andere reden de blog net niet gehaald hebben. Gebrek aan tijd, computerproblemen of ronduit tamzakkerij... feit is dat er hier nog dingskes in 'draft' staan die mijn onverdeelde aandacht verdienden. En de uwe!
Toen ik een jaar geleden mijn Ginvent Kalender aanbrak dacht ik dat die 'gincraze' wel aan zijn hoogtepunt zat. Als ik daarop terugkijk kan ik alleen maar concluderen dat ik fout was. Gin met de bijhorende tonics is nog altijd zo hip als maar kan zijn. Zo hip zelfs dat het de initiële hipsters danig op hun heupen werkt. "I drank gin before it was cool", je kent dat!
Na een glas ofzo heb ik voor mezelf uitgemaakt dat heel die tralala de schuld is van Hendrick's Gin. Niet dat het nodig was deze fijne gin in kenmerkende donkere fles onder de loep te nemen, maar ik deed het lekker toch.

Hendrick's Gin onder de loep

De fles, de feel, de website, het doet allemaal anders vermoeden maar Hendrick's is wel degelijk een vrij nieuwe gin,  in 1999 ontstaan in godbetert een whiskyfamilie. Niks rijke gingeschiedenis, maar wel een bijzonder goed oog voor smaak, marketing en vooral, de combinatie van de twee.

Gin en tonic, een gouden combinatie. Mensen uit mijn generatie, generaties ervoor en in mindere mate generaties erna linkten de hip afgekorte G&T zonder meer aan Gordons London Dry en Schweppes. Een niet te doorbreken hegemonie zo leek het want in elke bar waren deze twee merken aanwezig. Tot het obligatoire bijhorende schijfje citroen in twijfel werd getrokken...

Hendrick's Gin Invitation

Al gehoord van die Hendrick's? Dat wordt geserveerd met een schijfje komkommer! Komkommer, goed gelachen hoor. Enige terughoudendheid was op zijn plaats maar die komkommer, misstaan deed hij niet. Dat de aparte fles een welkome verademing in de barkast bleek, dat is mooi meegenomen. De manier waarop Hendrick's een even uitgekiende als subtiele campagnemachine op gang bracht, dat was het winnertje.
Mysterieuze uitnodigingen voor de happy few, hartvormige komkommers met Valentijn, dingen die over de tong gaan, net als die verdraaide komkommer. We zijn zelfs zover dat nieuwe puristen in een vlaag van overmoed durven beweren dat je Hendrick's niet zonder komkommer mag drinken. Of erger, dat elke gin tonic met een schijfje komkommer geserveerd dient te worden. Of hoe een simpel schijfje komkommer een landschap in no time hertekent. Je moet het maar klaar krijgen!

Schijfje komkommer met gelei van gin

Waar gaat dat heen, waar gaat dat heen? Koffiedik kijken gok ik, al kun je er niet omheen dat zowat elke supermarkt of drankenhandel minstens 10 verschillende gins in hun gamma heeft staan. De ene nog hipper dan de andere en allemaal best met een ander garnituurtje te drinken. Onlangs in een lokaal ijssalon gemerkt dat ze een ginkaart hadden. In een ijssalon, doe maar eens gek!
En terwijl iedereen zich blind staart op het nieuwste garnituurtje dat bij voorkeur een kleine aardverschuiving in hun voordeel tewee brengt zijn ze bij Hendrick's op expeditie geweest. In onherbergzaam gebied nieuwe botanicals ontdekken. Je weet maar nooit.
Of ze komen met Quinetum op de proppen, een productje zo exclusief als de pest in een hermetisch afgesloten laboratorium. Licht siroperig, bitterzoet met toetsen van limoen, roos (hoe kan het ook anders), lavendel... Niet te koop, waardoor ik er donder op durf zeggen dat je er toch naar op zoek gaat.

Hendrick's Quinetum - a Quinine Cordial

Nee, bij Hendrick's doen ze dat goed. Wees maar zeker dat ik opnieuw even enthousiast ben als een kind op Sinterklaasdag, de volgende keer dat er een enveloppe met een mysterieuze zwarte Hendrick's zegel in de bus zit!


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...