maandag, juni 17, 2013

Jef Gent - lunch, mei 2013

Het was alweer een hele tijd geleden maar onlangs stond J.e.f. in Gent nog een keertje op de menu. Zo'n anderhalf jaar geleden, een eeuwigheid als je het mij vraagt, deden we er al een keertje de lunch en de goestjes maar sindsdien was het er niet meer van gekomen. Niets waar een verlengd weekend geen verandering in kon brengen, ook al was de dag voordien het inmiddels van 'vervaldatum' voorziene Oud Sluis aan de beurt. Een mens moet toch elke dag eten, niet?

Ruim op tijd arriveren, post vatten aan de raam en vervolgens alles op het gemak zijn beloop laten gaan. Zalig! In het glas tweemaal ongefilterde bubbels 'Le Petit Beaufort' die we ooit ook in De Veranda geserveerd kregen. Als hapje verscheen er een bordje met 'jonge geitenkaas, rode biet en lavasolie'. Zo ongedwongen kan tafelen zijn, ongegeneerd een bordje delen en genieten. Ondertussen ook een keuze uit de kaart gemaakt, een en ander op elkaar afgestemd en telkens iets verschillend genomen. Kwestie van niet als vorige keer beiden krek hetzelfde te nemen.

Jonge geitenkaas rode biet lavasolie

Volop in het seizoen, dan durf ik me nogal snel tot een bereiding met asperges laten verleiden. Bij dit koud gerechtje kreeg de asperge het gezelschap van twee flinke dotten crème van gekookt ei. De pure smaak van gekookt ei maar een verrassende en gans andere structuur. Straf!

Asperge, ei, sjalot, dragon

Aan de overzijde van de tafel was er tevens een koude bereiding terug te vinden met 'zalm, venkel, dille en citroen' in de hoofdrol. Helemaal naar de tand van vriendin zo bleek want nog voor ik kon proeven - delen is hier toch één van de pijlers van het succes - was het bord volledig leeg. Sneller zijn bleek de boodschap. 

Zalm venkel,dille citroen

Het contrast met de fijn gestileerde bordjes van Sergio een dag eerder kon niet groter maar dit bonkige hoofdgerecht met 'gehakt, warmoes, yoghurt en knolraap', was op maat van elke rechtgeaarde kempenzoon. Geen wonder dat ik maar wat zin in had. De aardse smaken van de snijbiet, het mondvullende van het gehakt, een smaakvol poedertje op de blaadjes en het frisse van de yoghurt wist mij helemaal te bekoren. Stevige kost!

Gehakt, warmoes, yoghurt, knolraap

Ik ben niet de persoon die een gerecht met de overheerlijke Pas de Rouge van Het Hinkelspel aan zijn neus voorbij laat gaan. In tegenstelling tot bij het voorgerecht - te traag, ik weet het - was ik er dan ook als de kippen bij om van vriendin haar 'geroosterde komkommer, pas de rouge, krieltjes en mierikswortel' te proeven. Meer dan in orde, iets dat aan de overkant van tafel bevestigd werd. Het bewijs nogmaals geleverd dat er geen keur aan luxeproducten nodig is om een bord vol van smaak aan te bieden. Patatten met kaas jandorie! 

Geroosterde komkommer, pas de rouge, krieltjes mierikswortel

Omdat ik me van een lunch in C-Jean - toen ook met Jason achter de potten -  een mooi bordje met Damse brie herinnerde besloot ik het dessert te laten voor wat het was en vol te kiezen voor het bordje met kaas.  Pure smaken boven. Twee flinke stukken brie, olie van kervel en sjalot, meer moet dat niet zijn, op een paar kleine bloempjes na. 

Damse brie, kervel, sjalot

Bij het aanblik van het dessert van Ann kon ik niet anders dan vaststellen dat ik mezelf nog altijd zo'n 'dingske' moet aanschaffen om groenten en fruit op een lang lint te snijden. Nodig? Absoluut niet, maar mooi presenteren doet het wel. Naast de granny smith was er verder nog speculaas en vanille-ijs terug te vinden op het bord. 

Appel, speculoos, vanille-ijs

Geen einde van de maaltijd voor vriendin zonder koffie of thee dus zo geschiedde. En omdat ik nu niet direct voor koffie of thee stond te springen even gepolst wat er verder nog als digestief te drinken viel. Het werd de Plantation 20 Year old Anniversary rum die, fles en al op tafel verscheen. Na een eerste keer nippen toch even overwogen om mijn glas onmiddellijk bij te vullen... Een geweldige rum die ik dringend een keertje voor de Home Bar moet aanschaffen. En hij ging ook nog eens geweldig met de popcorn die we erbij kregen. Perfect einde!

Plantation 20 years

Ik ga het u allicht niet moeten zeggen dat ik het wel heb voor de keuken die in J.e.f. geserveerd wordt. Complexloos, toegankelijk en op de koop toe betaalbaar voor ieders budget. Het zou me verbazen mocht u nog niet tot deze Gentse parel geraakt zijn maar indien zo, toch maar eens inplannen denk ik dan. 

J.e.f.
Lange Steenstraat 10
9000 Gent
09/336 80 58 (reservatie enkel telefonisch)

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...