dinsdag, maart 12, 2013

Lotus Speculaas Martini

Een knalrood koffertje met Lotus logo voor de deur, dat kan doorgaans maar één ding betekenen namelijk een 'Speculaas Pretpakket'. Speculaas, dat lees je goed want ik ben van De Kempen. Die twee oo's mag je op je buik schrijven, zeg dat ik het gezegd heb. Veel speculaas dus, maar ook de van 'De Bedenkers' gekende speculaaspasta, chocopasta met speculaas en een potje kruimeltjes. Kijk, dat er mensen zijn die niet weten hoe speculaas te verkruimelen, de wonderen zijn de wereld niet uit.

Nu durf ik mezelf wel eens wijsmaken dat ik 'best wel nen toffe' ben, zo'n pakketje dient natuurlijk vooral om mij - en bij uitbreiding gans Vlaanderen - te overhalen om receptjes met Lotus Speculaas in te dienen om zo bij te dragen tot het allereerste Lotus receptenboek. Hier leest u er alles over!

Lotus Speculaas goodiebag

Een receptje insturen en met speculaas dan nog! Dat wordt bakken was mijn eerste gedacht. Iets met een crumble van speculaas, of een tiramisu met het koekje daarin verwerkt. Maar hoe origineel ben je dan bezig? Echt, speculaas, dan denkt iedereen meteen aan zoetigheid en laat mij nu niet direct de koning van de desserten zijn. Verrassend uit de hoek komen met speculaas? Begin er maar aan dacht ik toen ik een stukje voor Tales from the Home Bar aan het neerpennen was en pats! Daar was het. Een idee!

Lotus, de hoofdrolspeler

Herinneringen aan een James Bond film dan wel aan enkele Martini's die ik onlangs dronk, een Lotus Martini zou het worden. Alleen, hoe krijg je dat koekje subtiel in het glas zonder dat het koekje ook effectief in het glas zit? Met 007 in het achterhoofd besloot ik mijn Lotus Martini te maken met vodka in plaats van gin. Gewoon voor de iets neutralere smaak.

Gedurende 2 dagen liet ik twee speculaasjes trekken in een bokaal met daarin 120 ml vodka (Absolut). Het resultaat - dat laat zich raden - was bijhoorlijk wansmakelijk van uitzicht maar dit was nog maar de eerste stap. Giet het mengsel van vodka en speculaas door een fijn zeefje in een koffiefilter en wat krijg je dan? Een heldere bruin gekleurde vodka met subtiele toetsen van speculaas. Mission accomplished!

Een olijf als garnituur, het leek me logisch die achterwege te laten. In plaats daarvan heb ik een beetje speculaaspasta aan mijn martiniglas aangebracht en dit in de kruimeltjes gedept. Kijk, komen die dingen ook van pas. Ideaal om na het degusteren van de martini op te eten.

Lotus garnituur

En zo komen we stilaan bij het receptje voor de Lotus Martini, een knaller met subtiele toetsen van speculaas en een zoet einde.

Nodig:

- 60 ml speculaasvodka, 15 ml vermouth, speculaaspasta en -kruimels, ijsblokjes

Doen:
- Doe de ijsblokjes in een mengglas en giet hier de vermouth bij - ik gebruikte lichte Noilly Prat - en roer de vermouth gedurende 15 à 20 seconden met een 'barlepel' door het ijs.

- Giet de vermouth af maar behoud de ijsblokjes. Nu de ijsblokjes gecoat zijn met vermouth kun je de speculaasvodka toevoegen. Roer deze gedurende 20 à 30 seconden om met een barlepel, naargelang je een droge martini wil of niet. Hoe korter het 'stirren', hoe droger de martini.

- Zeef in een martiniglas dat je hebt afgewerkt met de speculaaspasta en -kruimels en laat je Lotus Speculaas Martini smaken.

Lotus Speculaas Martini

Zelf een receptje insturen? Dat kan en wel via deze link.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...