vrijdag, december 28, 2012

Culinaire verlichting

Culinaire verlichting, als ik dat herlees klinkt het alsof ik - jawel, flauwe woordspeling - het licht gezien heb, mezelf een nieuwe vorm van culinaire bewustwording heb aangemeten. Niets van dat alles! Kerst is nu eenmaal de periode waarin er meer lichtjes aritmisch fonkelen dan goed voor mij is, al dan niet op de tonen van één of andere melige kerstklassieker. Mensen die mij kennen kunnen beamen dat ik daar een beetje ambetant van wordt. Mezelf op iets anders focussen is dan vaak een goed idee. Jeeves, een onderwerp en snel!

Sinds een week of twee hebben we spotjes in onze keuken hangen. Na de verbouwingen was dat een beetje blijven hangen en in het donker koken, dat had ook wel iets. Maar licht, jongens wat een gemak. Als ik nu in mijn tengels snijd weet ik tenminste hoe diep het is, of ik een pleister moet nemen dan wel rechtstreeks naar het ziekenhuis mag fietsen. Spotjes dus! Wist je trouwens dat je die, mocht je dat wensen, op kunt leuken met behulp van enkele kopjes en ondertassen?

Kopjes en ondertassen als versiering voor je spotjes

Liefhebbers van de dolkomische reeks 'That Seventies Show' is het allicht niet ontgaan maar ten huize Forman is men licht - opnieuw, echt? - creatief omgesprongen met oude kaasraspen. Die ondingen die met de regelmaat van de klok een stuk vinger weghappen blijken zowaar dienst te doen als lichtarmatuur. Een gaatje in het handvat, meer is er niet nodig om zelf voor de nodige sfeer te zorgen. Tip van de chef, varieer in verschillende maten en gebruik ze als kaarskoker. Ook leuk! Ik zal mijn madam eens een 'how to' laten schrijven. 

Kaasrasp als lichtarmatuur

Zelf niet zo creatief aangelegd? Toch op zoek naar een lamp die je 'foodie zijn' - ahum - uitstraalt? Dan kan je jezelf nog altijd een looklamp van de hand van Anton Naselevets aanschaffen. Geef toe, eigenlijk ziet die er best leuk uit. Zachte kleuren, in de hoogte verstelbaar, mooi vormgegeven en van vampieren ook geen last meer.

Looklamp door Anton Naselevets

Als er iets is waar zo'n moderne kunstig gedraaide spaarlamp weg van heeft, dan is het wel een verse swirl ijs, recht uit de machine. Het was dan ook maar een kwestie van tijd voor er iemand met een ijshoorntje als lichtarmatuur op de proppen kwam. Op het eerste zicht perfect voor een kinderkamer, maar dan moet je het risico er wel bijnemen dat je kroost halsbrekende toeren gaat uithalen om aan die bollen te likken.

Hoorntjeslampen

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...