donderdag, oktober 11, 2012

Blij met een ei!

Iemand een idee welke dag het morgen is? Vrijdag, dat klopt, maar wel een speciale vrijdag. Morgen 12 oktober is het niet meer of minder dan Wereldeierdag en dat al voor de 17e keer. Als dat geen reden is om iets lekkers te maken met een ei , dan weet ik het ook niet. Maar wat? Die kleine ovale rakker is zo veelzijdig dat je er gewoonweg alle kanten mee uit kunt. Even surfen naar www.ei.be en je stoot op een ware schat aan eirecepten.

Als je er even bij stilstaat, dan is het behoorlijk indrukwekkend waartoe een eitje in staat is! Om te beginnen is het al ongelofelijk lekker op zichzelf, gebakken, gepocheerd, gekookt, gestoomd of zelfs gerookt. Een schoon omeletje met fijne groentjes, een roereitje met boschampignons of grijze garnalen... het water loopt me in de mond als ik er nog maar aan denk!

En dan is er het eigeel. Kan perfect dienen om dingen te binden, denk bijvoorbeeld maar aan een heerlijke soep of prachtige saus. In die laatste categorie is mayonaise natuurlijk de vaandeldrager aller met eigeel gebonden sauzen. Een reden om een kip te knuffelen? Ik dacht het wel.

Als je dan toch de moeite gedaan hebt om het geel van het eiwit te scheiden, dan kan je het wit ook maar beter creatief gebruiken. Patisserie, iemand? Altijd handig die eiwitjes. Zelfs bij het shaken van cocktails, mijn nieuwe favoriete tijdverdrijf, komen ze wel eens van pas!

Blij met een ei!

Kwartelei, eentje van een kip,eend, gans of struisvogel... De basis hebben ze allemaal gemeen, namelijk eiwit, een dooier en een schaal. Die laatste is trouwens poreus, wat wil zeggen dat het eitje makkelijk vreemde geuren opneemt. Iets wat, sterk geurende producten als kaas of truffel indachtig, trouwens niet altijd een nadeel moet zijn.

Wist je trouwens dat je een ei best met de punt naar beneden bewaart? Op die manier blijft de dooier mooi centraal zitten. Blijkt dus dat ik mijn eitjes al jaren verkeerd bewaar. Waar zo'n wereldeierendag al niet goed voor is! Veel plezier morgen, en 'break an egg'!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...