zaterdag, augustus 27, 2011

Kookboeken en kookboeken

Maandag laatstleden kreeg ik een aangenondigd telefoontje van de grote Pieter Van Doveren, culinair journalist bij Weekend Knack. De man was op zoek naar het meest praktische kookboek, en in zijn nabije kennissenkring had iemand laten waaien dat ik mogelijk wel wat kookboeken in het rek heb staan. Een pak dus, en daar heb ik er een aantal uit geseleceerd. Mogelijk niet allemaal even praktisch, maar toch, boeken waarvan ik blij ben dat ze in m'n kast staan.

Zonder twijfel het meest praktische is de trilogie 'de basis', 'het product' en 'het gerecht', de mooie boxset van uitgeverij Homarus, die hier altijd wel in de buurt van de keuken rondslingert. Overzichtelijke boekjes met prachtige foto's van de hand van Tony Le Duc.

Eervolle vermeldingen zijn er ondermeer voor 'Culinair Barbecueën' en 'Vegetarisch Barbecueën' van barbecueguru Steven Raichlen en 'Jonge Sla', 'Jonge Scheuten' en 'Jonge Wortels', drie mooie boekjes over aanstormend culinair talent. Enigzins opmerkelijk ook dat ik de boeken 'De Dikke Vegetariër' van Mark Bittman, 'Het Spaarzame Keukenboek', 'De Originele recepten van Pierre Wynants' en 'Ons kookboek' editie 1943 erbij heb genomen. Deze vier boeken, op het eerste na allemaal cadeautjes van m'n vader, bevatten namelijk amper tot geen foto's en laat dat laatste nu net één van de vereisten zijn van een goed kookboek. In ieder geval, alle boeken op een stapeltje geeft dat volgend resultaat.

Eentje die het lijstje niet heeft gehaald is 'Modernist Cuisine'. Deze laatste, een pil van om en bij de 21 kilogram is namelijk gisteren pas met de post aangekomen. Door de omvang allicht niet de meest praktische, maar jongens wat een inhoud! En eens alle eerder vernoemde boeken opeengestapeld zijn... nu ja, kijk voor uzelf! Even groot.

Geen idee of ik met mijn uitleg effectief de pagina's van Weekend Knack weet te halen - echt recente boeken à la 'Dagelijkse Kost' zaten er namelijk niet bij. We zien wel, je kan ook niet elke maand in de boekskes staan, wel?

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...