Laten we eerlijk zijn, een bol ijs – hoe lekker hij ook mag zijn – is op het einde van de rit mààr een bol ijs. Hoog tijd dus om onze desserten tot een hoger niveau te verheffen, en er zelfs een volwaardig diner van te maken. Toppatissier Fabrice Collignon (foto) deed het ons even voor, en zoals te verwachten, was dat meer dan de moeite. Om duimen en vingers bij af te likken!
Vervolgens een warm en romig hoofddessert: Stracciatella-ijs, speculooskoek, frambozen(confituur met viooltjes)
De laatste gang, hoe kon het ook anders, was het nadessert: yoghurtmousse met amandelen, koffie-ijs, caramel met koffie, peperkoek en anijs.
Dat bij een goed gerecht een lekkere wijn hoort spreekt voor zich. Bij een dessertendiner is dat niet anders. Wijnconsulent Steve Bette koos voor ons 3 begeleidende dranken, volledig in harmonie met het gerecht. Zijn vakkundige uitleg kregen we er gratis en voor niets bij.
Het frisse voordessert schreeuwde als het ware om een lekkere Riesling en de Trittenheimer Apotheke uit 2008 was wat mij betreft een schot in de roos. Fruitige aroma's die me tegemoetspringen nog voor het glas de lippen bereikt, dat is zomer!
Bij het hoofddessert kregen we een 21 jaar oude port uit Zuid-Australië geserveerd met een leuk verhaal. De dame achter het wijnhuis 'Anvers' uit Langhorne Creek blijkt namelijk uit de koekenstad afkomstig te zijn. Ideaal bij een stevig dessertje, nog beter als cadeautje voor de vrienden in 't Stad.
De Blandy's Alvada, een 5 jaar oude Madeira, in combinatie met een koffiedessert en een brandende zon die piekt zo rond de 30 ° C... afsluiten in stijl heet dat.
Dessertendinertje spelen en thuis vrienden ontvangen, met de nodige muisklik naar de Carte d'Or dinersite, of hun facebookpagina, wordt het alleen maar makkelijker. Om nog maar te zwijgen over hun handige receptenfiches die je 'in a shop near you' kan terugvinden. Genoeg geschreven, ik heb een ijsje verdiend!








